Jump to content

informasjon om praktisk skyting, våpen, for to nybegynnere


mrt89

Recommended Posts

Hei. Jeg om madammen har lenge tenkt og starte med en hobby sammen. Og har kommet frem til at vi ønsker og drive på med skyting, og helst praktisk skyting da det virker mer morsomt ut.

 

Men saken er at jeg ikke har funnet noen klubb her i Tromsø som driver på med det.

Vi ønsker og drive praktisk skyting med rifle, og den eneste skytterklubben for rifle ser ikke ut til og tilby noe annet en vanlig baneskyting.

 

Så det vi tenkte på er og starte med praktisk skyting. Trene på skytebanen og når vi har tid dra til nermeste klubb som har praktisk skyting med rifle slik at vi får trent mer konkret.

 

Men så kommer det enda en tanke i hode. Man får vel ikke kjøpe våpen egnet til praktisk skyting uten og drive på med det. Drømmen må være HK 416 eller en AR-15. Men det blir vel vanskelig siden vi bor på denne drittplassen.

 

Og får man forresten lov og kjøpe HK 416 her i Norge?

 

Og hvordan går man frem når man skal søke om slikt våpen? Stikke innom våpenkontoret på politihuset og si at man skal søke om Ar-15 eller HK 416 til praktisk skyting?

 

Trenger gode tips, slik at vi kan ta del i denne nydelige sporten.

Link to comment
Share on other sites

Dette er antagelig det mest spurte spørsmålet i praktisk kategorien og er besvart opptil flere ganger - les i forumet for praktisk skyting... :wink:

 

Når det gjelder utbredelsen av NFSP klubber i Tromsø, mener jeg at det finnes en gruppe for praktisk skyting som er relativt nystartet (1-2 år siden) i en av pistolklubbene der oppe.

Link to comment
Share on other sites

Mente jeg hadde lest sånn lett over. Men skal selvsakt lese på nytt.

 

Men du nevner pistolklubben, og det mener jeg også at de startet opp med praktisk. Men jeg vil drive på med praktisk rifleskyting. Og det kan man jo ikke gjøre i en pistolklubb?

 

Og klubben man er medlem av må vel drive praktisk for og få lov og inneha våpen til praktisk?

For man får vel ikke en AR-15 til vanlig baneskyting, slik at vi kan øve oss til vi flytter til en plass som har praktisk rifleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Om du leser litt på www.nfps.no vil du finne ut mer om Praktisk Skyting!

For å skyte Praktisk må klubben være tilsluttet NFPS.

Vet ikke om noen klubber som kun skyter rifle!

De har alle sitt utspring i pistolklubber, og sikkerhetskursene tar nesten alltid utgangspunkt i pistolskyting.

Jeg tror omtrent alle som skyter Praktisk Rifle har startet med pistol.

Sier ikke at det må være sånn, men det har liksom bare blitt sånn.

Sikkert siden kursene tar deg gjennom dette med pistolskyting.

 

Er redd dere vil slite med å starte opp en klubb om ingen av dere har sikkerhetskurs, og ikke har våpen til Praktisk Skyting fra før! :(

Vet heller ikke om NFPS ønsker en klubb bestående av kun "aspiranter"...

Uansett vil jeg bare ønske dere lykke til!

Sporten vår trenger så absolutt nytt blod, så stå på :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg tror ikke du finner mange praktiske rifleklubber i Norge, normalt driver en praktisk gruppe, uavhenging om de er ett underbruk av en pistolklubb i NSF eller en ren NFPS klubb, med grenene som tilhører NFPS, herunder rifle.

 

Å få kjøpe en AR15 til baneskyting er, som du selv er inne på, ikke noen opsjon. Dog vet jeg at han som var primus motor for å dra igang Tromsø folket var meget intressert i rifleøvelsene, så du får se hva som eventuellt dukker opp av muligheter. Det er ikke unormalt at det kreves at du har eget våpen til sikkerhetskurset i praktisk, dette vil du kunne få erhvervet gjennom å melde deg inn i lokal klubb, gjennomføre normal opplæring i våpenbehandling og stå nybegynnertiden ut (6 mnd iht våpenloven).

 

Det arrangeres normalt ikke spesifikke riflekurs, så du må ha kjøpt en pistol i tilatt kaliber før du kan ta kurset, deretter må du ta kurset og bestå kurstesten før du kan melde deg inn i Norges Forbund for Praktisk Skyting (NFPS) og da kan du søke på erhverv av rifle med bakgrunn i medlemskapet...

Link to comment
Share on other sites

Ok. Da har jeg fått klarhet i det.

Så jeg skal altså gå frem slik.

 

Melde meg inn i Tromsø Pistolklubb (som bedriver praktisk skyting, men står ikke på listen til NFPS)

Ta nybegynnerkurs de holder.

Vente 6 mnd så å søke om pistol og kjøpe den

Ta sikkerhetskurs i praktisk

Melde meg inn i NFPS og så å søke om rifle

 

Dette hørtes meget dyrt ut da jeg ikke er interessert i pistol. Og den vil ikke bli brukt. Ergo kaste penger ut av vinduet.

 

Nei får ta og snakke med pistolklubben og høre hva som skjer.

Men er det klubben som holder sikkerhetskurs i praktisk? Og er det samme kurs for rifle og pistol?

 

Takker for hjelpen så langt.

Link to comment
Share on other sites

...og dersom klubben du skal skyte i har pistoler for utlån så slipper du jo å kjøpe.

Nok av klubber som har det, selv vår lille klubb har et par 9mm pistoler.

Der imot svært få (om noen) som har rifler til utlån.

Kan jeg spørre om alderen din?

Siden der er forskjellig alder på å få erverve pistol og rifle.

Link to comment
Share on other sites

Tromsø Pistolklubb driver ikke med praktisk skyting, de er ivertfall ikke medlem av NFPS, dermed kan de ikke drive med det.

 

Du må være medlem i en klubb som er tilsluttet NFPS, for så å gå veien via pistol. Dette for å kunne delta i praktisk riflekonkurranser. Som det er sagt tidligere her, godkjenningskurset til praktisk taes kun med pistol.

 

Men som du selv skriver; du må da først ta nybegynnerkurs i pistol, deretter være aktiv(i en eller annen grad) i 6 mnd, skaffe egen pistol, også ta godkjenningskurset for praktisk pistol. Da kan du delta i praktiske riflekonkurranser(og pistol(og hagle i utlandet))

Nybegynnerkurs og de 6 mnd'ene kan foregå i en NSF klubb, er kun fra godkjenningskurset og videre man må være med i en NFPS klubb

 

PS Finnsnes er vel nærmeste klubb som driver med praktisk

Link to comment
Share on other sites

Klubben har utlån av pistoler så da er den grei.

Klubben ser ut til og holde kurs som grunnkurs og sikkerhetskurs praktisk. Men er ikke sikker på det siste da det er mye rot på hjemmesiden demmes.

Jeg er 20 år (21 år innen 6 mnd) så kan jo både kjøpe pistol og rifle da. Men vil ha rifle.

 

 

Tromsø pistolklubb driver med praktisk skyting. Det står det opplyst på deres hjemmeside.

http://tpsklubb.homelinux.org/index.php ... &Itemid=54

Tromsø Praktiske Skyttere er direkte underlagt NFPS som er det nasjonale forbundet for sporten.

 

Så regner nå med det er sant, da jeg snakket med et medlem som bedriver praktisk skyting i klubben. Og det at finsnes er nærmeste klubb gjør ikke noe. Vil ikke satt mine bein der :lol: . Da er det like greit og dra til Oslo. Kortere tid med fly dit en med bil til finsnes. Og der er jo ikke så dyrt og fly lenger. hehe

Link to comment
Share on other sites

Tromsø Praktiske Skyttere er direkte underlagt NFPS som er det nasjonale forbundet for sporten.

 

Der er da vel ingen skyttere som er "direkte underlagt NFPS"!? :shock:

Man må via en godkjent klubb som er tilsluttet NFPS.

La dere ikke lure av at forbundet krever inn medlemskontingent direkte fra hvert medlem!

Klubben må likevel tilsluttes!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan de har organisert seg vet jeg ikke, men ut fra hjemmesiden arrangerte de godkjenningskurs i Mars 09 for 7 medlemmer med instruktør fra NROI, dette betyr vel da i praksis at de 7 pr i dag skyter praktisk som godkjente praktiske skyttere, men at de ikke er mange nok til at gruppen kan opptaes som medlem i forbundet, er vel en avskjæring på enten 10 eller 15 medlemmer/intresserte for å få godkjent opptak som klubb i NFPS...

Link to comment
Share on other sites

Det er tilfeller der det er gitt disp på kravet om min 10 medlemmer for å starte klubb. Det beste for trådstarter er vel å ta kontakt med klubbens praktisk leder eller ta direkte kontakt med nfps for konkrete svar.

Ser forøvrig at den generelle teksten på klubbens hjemmeside ikke er oppdatert siden tirsdag 13. november 2007.

 

Og mrt89, ikke kall det sikkerhetskurs, kall det godkjenningskurs :wink: , vår kjære president trives ikke noe særlig med å kalle det sikkerhetskurs, det er vistnok noe en tar for å komme i nordsjøen :lol::lol:

 

Det er vist et kursopplegg på gang der det skal være egne goskjenningskurs på rifle, pistol og kanskje dersomatte visommatte muligens hagle :roll: .

 

Det er endel som mener på at en blir bedre til å løse riflestager hvis en skyter aktivt praktisk pistol i tillegg til rifle.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er vist et kursopplegg på gang der det skal være egne goskjenningskurs på rifle, pistol og kanskje dersomatte visommatte muligens hagle :roll: .

 

Personlig så tror jeg ikke det blir noen egne godkjenningskurs for rifle og evt. hagle. Vi kommer nok til å forholde oss til pistolkurset.

 

Ellers så bør trådstarter ta kontakt med sin lokale klubb, og få klarlagt hvorfor de ikke kommer frem på NFPS sin klubboversikt

Link to comment
Share on other sites

Hei. Trur jeg skal leite etter en annen klubb. Virker som utrolig useriøst. Står ikke kontakt info på nettside. Mail adressen er oppgitt etter folk har spurt på forumet. Ingen telefon nr eller noe.

 

Men så er jo problemet og være aktiv i en annen klubb som er et stykke unna. Da jeg har lange dager på jobb osv. Hvordan fungerer det. Hvor aktiv må man være. Og kan man være medlem i en annen klubb i en annen by?

Link to comment
Share on other sites

Kunne absolutt tenkt meg å skyte praktisk med rifle (bor i Tromsø).

 

Som det er nevnt tidligere i tråden, så har heller ikke jeg den store interessen av pistol. En ting er penger, en annen ting er interesse...Har skutt en del med pistol opp igjennom årene, men er altså rifla som ligger hjertet nær.

 

Men om noen finner noen veier til PS med rifle rundt Tromsø, speak up! :)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligee, så finnes det ikke praktisk rifleklubber og praktisk pistolklubber. En praktisk klubb er en praktisk klubb.

 

Først må det få kontakt med klubben i Tromsø, og finne ut hvorfor de ikke står på klubboversikten.

 

Men nå det er sagt, så er veien til praktisk rifle å starte med pistol. Det finnes ikke egne kurs for rifle, og det kommer mest sannsynlig til å ikke bli det eller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hei. Trur jeg skal leite etter en annen klubb. Virker som utrolig useriøst. Står ikke kontakt info på nettside. Mail adressen er oppgitt etter folk har spurt på forumet. Ingen telefon nr eller noe.

 

Men så er jo problemet og være aktiv i en annen klubb som er et stykke unna. Da jeg har lange dager på jobb osv. Hvordan fungerer det. Hvor aktiv må man være. Og kan man være medlem i en annen klubb i en annen by?

 

Da jeg var medlem i denne klubben var det også bare rot.

Skyteledere dukket ikke opp og du kunne bare glemme å få tak i noen til å skrive "attest" på medlemskap og aktivitet. (jeg prøvde i 4mnd og ga opp)

 

Når det er sakt så hører jeg at det er kommet på stell de siste årene, så det kan hende at klubben fungerer bra.

Møt opp på mellomveien i bomberommet/skytebanen og snakk med de som er der så løser det seg sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...