Jump to content

Øremerker på hjort


Ruger #1

Recommended Posts

Under høstens jakt observerte vi en bukkekalv med et blått merke i øret. Denne gikk sammen med kolla (som ikke hadde noe

synlig merke). Skulle gjerne likt å visst hvor og når denne merkingen har funnet sted mtp. vandringer osv.

Vi har vært i kontakt med diverse instanser, uten å få noe skikkelig svar.

Vi jakter i Suldal kommune, Rogaland.

Finnes det noen "sentral" hvor de forskjellige merkeprosjekter blir loggført ? Fargekodinger på øremerker etc. ?

Siden vi ikke har kalv igjen på kvoten, kan vi ikke satse på å skyte dyret for å lese av merket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er hjelp og få her: http://www.hordahjort.no/

Eg trur at han eine som står for dette prosjektet er i fra Suldal.

Kanskje det er hjelp og få her: http://www.hordahjort.no/

Eg trur at han eine som står for dette prosjektet er i fra Suldal.

 

@ MrMju

 

Sjekket nettopp tipset ditt, men de kjente ikke til noen prosjekt som brukte blå merker.

 

Det var litt rart at ikke de kjente til prosjekt som bruker blå merker da de har bilder av det selv på nettsida. Sone 2. Riktignok en litt rar blåfarge men hjortene er også referert til som blue i registrerinsnavnet.

På den annen side så var det ikke noen kalver der da.

 

Ellers så vet jeg at dyr merka i Agdenes (Sr.Tr.lag) 2007 og Rauma (M&R) 2008 og 2009 har blå merker. Ingen kalver der heller.

 

Kan det være rømt opdrettshjort? De har gjerne øremerker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så også det med de blå merkene inne på siden deres, men det sto ingenting om kalver som du sier.

Dersom den er merket i et annet fylke, hvor langt kan en kalv i følge med kolla trekke ?

Oppdrettshjort ? Tja... da burde vel kolla ha merke også, men selvfølgelig kan disse falle av.

Link to comment
Share on other sites

Merkingen av hjort pågår på vinteren og frem mot våren. Du har sett en kalv i høst, ergo var ikke den født da det pågikk merking. Hvordan denne kalven har fått merke i øret er et mysterium spør du meg. Jeg lurer på en ting; hvordan ser du at det er en bukkekalv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...