Jump to content

Blaser R93 Luxus?


allvis

Recommended Posts

Noen som har noen meninger/erfaring om denne?

Hvilket kaliber kan anbefales? Har tenkt på .338 winmag eller .30-06. Noen tips?

 

Optikken har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Men blir endten Zeiss eller Swarovski.

Muligheten er stor for at det blir en Zeiss Victory V 6-24x56 T* LotuTec #40. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Riflen er et udmerket valg som kan tilpasses hva det måtte være, men ut fra hva du sier du skal jakte på vil jeg si kikkerten har for stor forstørrelse. Hjort og elg er mye skogsjakt på korte hold. Tenk på en 1,5-6x42 eller en 2,5-10x50.

Både .338wm og .30-06 gjør jobben mer en godt nok, samme gjør 9,3x62, 6,5x55 (ikke alle er enig her), .300wm, .300wsm, 8x57IS osv. Mange sverger også til .308w, der kan jeg styre min begeistring.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at 6-24 er vanvittig overkill. Alle som ikke driver med langholdsskyting klarer seg fint med en 2,5-10, eller 3-12. Swaro Z6 har vel 2-12x50 og 2,5-15x50 om jeg ikke tar helt feil. Sistnevnte er jo en kjempekandidat hvis man vil ha stort forstørrelsesspekter. Selv ville jeg gått for en Zeiss Victory Diavari 3-12x56, men det er kun min personlige preferanse.

 

Uansett, lykke til med valget, høres ut som du skal skaffe deg en skikkelig grompakke :)!

Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar.

Må inrømme at jeg skreiv feil på kikkerten. 6 - 24 blir for overkill, ja. Har en Zeiss Classic 2,5-10x50 på 6,5x55'n min som jeg er storfornøyd med.

Blir kanskje noe i samma gata som den kan jeg tenke meg. Takk for tipset ang. rett kolbe. Blir vel å sjekke ut kan jeg tenke meg. Er uansett links-skytter, så må vel spesialbestille uansett. hehe

Link to comment
Share on other sites

Har selv tanker om Blaser til storvilt og div annet, men den kikkerten du fåreslår synes jeg passer dårlig.

Jeg har en victory 1,5-6x42 til sån jakt, og ville ikke hatt noe større enn 50 i lysåpning (2,5-10) pga vekt og str.

Ikke har jeg bruk for kjempepatroner med dyr ammo heller, (338) Elg dør uansett med treff på rett sted selv om jeg bruker 6,5'n min. :wink:

Jeg liker bedre "snille" patroner med mindre trøkk enn 338. billigere og mindre vondt i skuldra da. :lol:

Du skal skyte MYE for å bli dus med 338'n, og det blir fort litt dyrt om en ikke lader selv, jeg mener det er i meste laget på elg også... :wink:

Mitt valg med Blaser blir kombinasjon med 6,5x55 og 9,3x62.

Vel, det var nå min mening da... :)

Link to comment
Share on other sites

Blir nok ikke noe større enn 50 i lysåpning nei, tror jeg. 56 går jo selvfølgelig også, da. Er jo ikke store forskjellen.

Joda, elgen dør greit med en 6,5. Men når jeg allerede har en 6,5 er det jo ikke noe poeng i å ha 2. Da er det artigere med ett annet kaliber også. .338 er jo forsåvidt et artig kaliber. Kan skyte på lange hold (Nå sier jeg ikke at man ikke kan det med 6,5x55 feks.) men syns det er artig når det sparker litt. Har skutt litt med .338 uten å få vondt i skuldra i det heletatt..

Det eneste er jo den dyre ammoen. Men det er noe man kan ladde selv. Blir hvertfall litt billigere.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

E meina att når en skal ut å reise skal en tenke litt på det for no blir det sikkert ikkje lettare med tiden å flyge med ammo å da må en kansjke kjøpe der en kjem å da er det greit me noko som dei ha 30-06 er fint slik. Men på den andre siden var eg i Estland å skaut ett par griser forie uke me ei 300 WM å det er kjekt å vite att det er litt fart i kula når bøane blir store å holda lengre en vanlig hjote skyting på 45m.

 

Blaser kun skutt to dyr me en lånt atace med demper å den gjekk rett inn på skal ha listen. Fordel me ei rifle som fortsatt er kort sjøl me lyd demper og moderat kapping pluss att den er delbar "liten våpen koffert" mindre kluss på fly plassen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...