Jump to content

Nytt medlem med nye spørsmål


røde hunder

Recommended Posts

Hei.

Da var jeg innlogget. Mye interessant å lese her for en som ikke har vært altfor våpeninteressert inntil nylig.

 

Men i morgen kommer min nye Franchi SB Precision i hus, og jeg gleder meg stort. Har hatt forkjellige hagler før, men dette er første med choker. I den anledning har jeg noen spørsmål:

 

Hvor ofte skal jeg ta ut disse for puss, og hva skal jeg evt sette dem inn med før jeg monterer dem på hagla igjen? Våpenolje, våpenfett eller ingenting ? Hvor hardt skal de skrues på igjen?

 

Har også sett tråden om åpning eller ikke åpning av topleveren når våpenet (forsiktig selvfølgelig) skal åpnes og lukkes. Men hva ble svaret? skal, skal ikke ?

 

Så gjelder det å sette inn kolben og forskjeftet med olje, da jeg vet såpass at denne stokken ikke akkurat er "dynket" i stokkolje. Skal kolben tas av og oljes innvendig (ærlig talt så er jeg ikke komfortabel med å ta av kolben på nytt våpen) eller holder det om jeg setter den inn med f.eks, schaftol, lar den trekke noen dager og så gjentar prosesssen til den er mettet ? Eller kan man bruke noe sånt som jordnøttolje evt en blanding som fungerer utmerket i trekopper ?

 

For øvrig synes jeg hagla virket utrolig fin, den passet meg og balansen i den var langt over de andre våpnene jeg kjente på (og jeg kjente på dyrt og billig!). Håper førsteinntrykket mitt vedvarer!

 

Så til dere som kan dette, fyr løs om dere vil, og hvis jeg har gjort noe dumt i valget, tåler jeg å høre det også.

Link to comment
Share on other sites

Har også sett tråden om åpning eller ikke åpning av topleveren når våpenet (forsiktig selvfølgelig) skal åpnes og lukkes. Men hva ble svaret? skal, skal ikke ?

 

Är topp/sido/underlevern återfjädrande ska man inte pilla på den! Den är återfjädrande för att den ska ge rätt stängningskraft på föreglingen. Pillar man får man i 101 fall av 100 antingen för lite men mest sannolikt för mycket dvs man tvingar isär bössan mellan pipor och baskyl - ett jävla enkelt sätt att slita ned föreglingen och göra bössan glapp!

Tramset med att hålla emot kommer från alla gamla Lefaucheux-bössor som ju inte är återfjädrande. Men där är föreglingen gjord så att vingen måste bottna.

Försök hitta bara en enda manual för ett brytvapen som säger att man ska pilla på toplevern.....

/T

 

Lånt fra broderforumet.

Link to comment
Share on other sites

Skal svare på de to første spørsmålene.

Chokene skal ut når du har skutt eller jaktet med våpenet. Tørk av de å sett de inn med et eller annet smøremiddel på gjengene.

Topp nøkkelen på haglen lukkes forsiktig når våpenet brekkes, da lever mekanismen best og lengst.

OG VELLKOMMEN HIT INN :D .

Link to comment
Share on other sites

Topp nøkkelen på haglen lukkes forsiktig når våpenet brekkes, da lever mekanismen best og lengst.

 

Hvis du mener når våpenet lukkes kan du kanskje henvise til en våpenmanual som sier dette? Selv har jeg bare lest Berettas og Brownings og begge er klare på at fingeren ikke har noe å gjøre på topleveren når hagla lukkes...

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til velkomstkommiteen og kommer med et par innspill.

 

Som jmonsen sier - skru ut og rengjør chokene hver gang du har brukt haglen (trenger ikke ta dem ut mellom øktene på en jakthelg). Det innes spesialfett for smøring av choker, bl.a. fra Birchwood-Casey, men vanlig våpenfett på utsiden bør også fungere.

Ad oljing av stokk, nei, du trenger ikke skru skjeftet av og smøre det innvendig. Mett overflaten med en god stokkolje og gi den et strøk innimellom når du ser overflaten begynner å tørke opp. Schaftol er helt OK, men OBS! den inneholder fargestoff. Jeg pleier å bruke den oljen som DFS leverer som tilbehør til Sauer 200STR. Den er fargenøytral, metter godt og stivner. Når den er stivnet går jeg lett over med fin stålull og gnir deretter over med en myk bomullsklut. Dette gir en behagelig silkematt overflate som gir god beskyttelse mot vær og vind.

Ad å holde igjen topleveren, så er jeg enig med jmonsen der også. Har ikke sett det i noen manual, men fått det abefalt av flere børsemakere fordi det sparer mekanikken for slittasje.

Link to comment
Share on other sites

Det var greie svar. Angrer nå litt på at det var med choker, men det går vel greit med litt puss. Såvidt jeg har fått oplyst er våpenet mitt temmelig likt Browning / Miroku i låsinga, så da får jeg prøve å ligge unna topleveren. Schaftol har vel flere varianter av farge, men den olja som DFS leverer skal testes om jeg får tak i den.

takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det der skjer meg, kommer våpenet til å leveres tilbake prompte.

Ellers kommer jeg aldri til å "smekke" hardt igjen, eller bryte hagla opp, for når jeg ser folk gjør det med børsa si, kjenner jeg at det "krymper" seg i meg. Det står sikkert noe om dette med lukking og åpning i manualen. Får se etter i morra.

Link to comment
Share on other sites

Ad å holde igjen topleveren, så er jeg enig med jmonsen der også. Har ikke sett det i noen manual, men fått det abefalt av flere børsemakere fordi det sparer mekanikken for slittasje.

 

Her velger ihvertfall jeg å stole på manualer samt "logisk forklaring"..

 

Låter det sannolikt att du kan skada något i förreglingen genom att tafsa på toplevern? - Tänk efter själv. Inte skulle tillverkarna göra en så svag konstruktion på en vital del av bössan.

Just DÄRFÖR gjorde man den ÅTERFJÄDRANDE så att man inte behöver pilla på den. Om det var mening att den skulle stänga manuellt, behöver den ju inte vara återfjädrande! Eller hur?

Vill du stänga manuellt, köp en Lefaucheux. Om du vill slippa - ta en snap action.....

/T

 

pmt er forøvrig Tobias Hassel som bl.a. skrev en artikkel i Vapentidningen om brukte hagler nå nylig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...