Jump to content

Sig Neuhausen P210-5 spørsmål


Mjøllner

Recommended Posts

Jeg lurer på å kjøpe denne http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19771649

 

Skulle ikke denne hatt sikte foran på løpet? Klarer ikke å finne noen som har tilsvarende oppsett, blir derfor litt nervøs angående kjøp. Selger holder den av til meg mens jeg venter på søknad. Er litt vanskelig å se markeringer pga bildekvalitet. Venter svar fra selger hva pistolen er stemplet med.

 

På forhånd takk

 

(Ja, jeg har søkt før jeg skrev)

Link to comment
Share on other sites

Sett den. Hadde lyst på den selv. Ser jo strøken ut på bildet, men det sier jo ikke stort.

Kan det blitt skiftet til et lenger løp på et eller annet tidspunkt? Den muffa som er skrudd på ser ikke orginal ut.

 

Men er den i god stand, er ikke det noe problem. En dyktig fyr med dreiebenk kan sikkert tilvirke en skikkelig siktesadel for løpet med riktig svalespor og flytte frontsiket over dit.

 

SE på skyttesport.se, de har egen seksjon for 210-stoff

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med et lignende oppsett. For da kan jeg kjapt og smertefritt kan bytte mellom langt og kort løp, og for meg betyr det samme våpen i to klasser.

Det å flytte på kornet er nemmelig alt annet enn kjapt og smertefritt.

At siktelinja er litt kortere , men på ingen måte kort, gjør ikke noe fra eller til for en nærsynt gubbe som meg.

 

Driver å leker med tanken om å heller bruke de gjengene på løpet til en matchende løpsvekt. Noe i likhet med denne, men uten kornet altså.

Det vil jo med andre ord si at jeg muligens kan fri meg fra det kornoppsettet jeg har ekstra, til noen som trenger det mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

P-210'en har et spor i venstre rekylklakk til sleidestoppens fjær. Det er en skikkelig idiot konstruksjon.

Men... det er ikke noe stor fare for sprekker. den tåler fint alt av normal ammo, og som de fleste andre våpen tåler den ikke for mye villmanns-ammo.

På vedensbasis ser det ut for at sverige er suverent på toppen når det gjelder sprekker. Kanskje ikke så rart når man vet at våpnene er eid av konkurranseskyttere som skyter enormt mye, og ikke har vært spesielt flike til å bytte rekylfjæra. Svensker er jo kjipe :mrgreen:

 

Toleranser, og rent av håndtværk på en P-210 ligger milevis over den gjennomsnittlige 9mm pistolen, og der hadde den ikke så mye konkurranse før i tiden.

I dag derimot er det kommet en rekke pistoler som er fullt på høyde med en P-210, både på presisjon og delvis på håndtværk. Som f.eks. Sig's egene X-serie våpen, S&W 952 og 5906 i "turbo" utgaver, enkelte 1911'er og Pardini ser da ut for å klare seg godt.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, en del "hype" rundt ammoen vil jeg tro. Siden er laget for å drive Suomi'en under barske vinterforhold, er det forståelig. 9mm er så mye, utregnet faktortall alt fra 140/150 til sub-minor.

Får be en stille bønn om at dette eksemplaret har klart seg og er i god stand.

Etter min smak de peneste som er laget. Og det sier en 1911 fantast. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som du sier er det mye "hype" rundt m/39B.

Kulen har blykjerne med en tykk stålmantel, som ytterst har et tombak (nikkel og kobber) belegg. Dette gjør at patronen får et litt høyere trykk enn tilsvarende patroner med normale kuler.

Farten på m/39B ut av en pistol ligger så vidt over 1200 f/sek, ikke så hysterisk for ei kule på 108 grain.

Hvis det er noe P-210'ene ikke har så er det romslige piper, heller det motsatte. Dette kan føre til ennå høyere trykk, derfor er ikke m/39B god Neuhausen mat.

 

Ellers så bruker jo broderfolket mye Mag-Tech 9F med stor suksess i P-210'en, uten at det ropes høyt fy. Den har ei 95 grains kule, og en fart på 1345 f/sek i følge produsenten.

 

Beklager OT...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...