Jump to content

Laguiole


Morten Vinje

Recommended Posts

Disse franske knivene har fascinert meg siden jeg var bare guttungen (i følge kona er jeg fremdeles det - i hvert fall mentalt), og har hatt et par jeg faktisk har brukt. Og sikkert mistet - jeg har dem ikke lenger, i alle fall. Men ettersom Laguiole fremdeles lever i beste velgående (og kopieres i stor stil...), tenkte jeg å skaffe meg en ny, og så viser det seg at de leveres som byggesett også! Jeg bestilte 2 stk med 11 cm blad (1 stk rustfri og 1 stk karbonstål), og 2 stk med 12 cm blad ditto:

 

http://www.layole.com/uk/boutique/gammes/familles_10.php?ID_famille=95

 

Blir forhåpentlig noen koselige prosjekt i vintermørket.

Link to comment
Share on other sites

Laguiole knivene blir tradisjonelt laget med skaft av horn fra Aubrac oksene.

Et par kjennetegn som skal fortelle om det er ekte vare og ikke kopi er den stiliserte bien på oversiden av skaftet mot bladet og korset midt på skaftet formet av 6 små nagler rundt en av de større skjefte naglene. Du finner knapt noen kniv som er bedre til å spikke spekepølse skjære brød og annen mat ute på tur i tillegg til det estetiske selvfølgelig. (NB:ingen kniv for slakting)

 

De beste knivene regnes for å være de som er laget av: Calmels, Pages, Glandières og Salettes

 

Viva le Laguiole!

Link to comment
Share on other sites

(NB:ingen kniv for slakting)

 

Viva le Laguiole!

 

Tja, ikke en optimal flåkniv, men veldig grei til å vomme ut rådyr (eneste viltet jeg har brukt den på). Ypperlig til å skjære løs gattåpningen med.

 

skjelden brukt, ofte kjærtegnet :oops:

 

Min er en Aubrac.

Link to comment
Share on other sites

Noen alternativer som kan være interessante? Lars E vil vel anklage meg for helligbrøde og det som værre er, men jeg legger nå ut noen alternativer. Enkelte uten både korset og bien (dessuten påsto damen i turistkontoret i Laguiole at de ikke var påkrevet), men artige lell.

Med rådyrhode

Med hundehode

Med stående fuglehund

Med hund på bladet

Side 21 i katalogen er det faktisk en brukbar jaktkniv, om det er målet

 

Mvh

En som har plassert sin bedre halvdel på en benk i parken i 6 timer mens han selv kikket rundt hos de lokale smedene i denne lille fjellandsbyen. Temperaturen var 35++ så hun var svært "fornøyd" med meg da jeg kom tilbake fra shoppingturen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par stykker fra forskjellige produsenter, både med hornskjefte og treskjefte, og en vinopptrekker. Det er fantastisk flotte kniver, om ikke de mest anvendelige. Siden Laguiole ikke er noe registrert varemerke blir kniver av denne typen produsert over hele verden, og det er mange fæle billigprodukter på markedet.

 

(har et vagt minne om at en slik kniv ble brukt i Asterix på corsica albumet,

 

Den likner, men korsikanerne bruker en slags springkniv. Det setter en ekstra spiss på argumentene når kniven plutselig spretter opp fra hånden, for eksempel når den romerske lagføreren er dum nok til å snakke til søsteren til landsbyhøvdingen. (-"Snakker du til min søster?" "Jeg bare spurte om veien" Er du interessert i søsteren min?" "Neneneida! Jeg er ikke interessert i søsteren din. Jeg liker henne ikke engang. Jeg bare spurte om veien" "LIKER du ikke søsteren min?" (Klikk, og plutselig har høvdingen en kniv i hånden) "Nei...ææh..jeg mente det ikke slik. Selvfølgelig liker jeg din søster. Men jeg skulle bare spørre om...""HVA ER DET DU SIER? LIKER DU SØSTEREN MIN?"

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...