Jump to content

Kraftig Søyleboremaskin som Enkelt Freseverk ?


S.O.N

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd og kjøpe et koordinatbord til en kraftig søyleboremaskin og bruke den som et lite freseverk til småoppgaver ?

 

Jeg antar at spindelen kanskje ikke liker sidekreftene vist man skulle bruke det slik, men er det noen som har prøvd det med fornuftig forsiktighet eller hell ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Tror vel en søylebormaskin har for liten fart til og drive et fresestål så det blir pent. (tenker da på trefres). Metall vil vel bli enda værre tror jeg.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Har du kraftig søylebormaskin med mose 3 kon så burde det gå greit. Bare passpå at bordet ikke gir etter.

Jula selger noen som er søylebormaskin, fres og dreiebenk i ett til rundt 12-13000,- Dem er grei til ikke så store oppgaver.

Har sett på dem Jula greiene, men har ikke noe godfølelse. Svake motorer blandt annet, men har man god tid og mater forsiktigt så går jo alt. På dem Reodors sakene så har dem marginalt kraftigere motorer som er et + om ikke annet.

 

Men har man en solid kraftig søyleboremaskin som man satte et slikt koordinat bord på så kanskje

det ville bli vel så bra, og hele suppa kommer på 1500-2000,- kr. Ser den detaljen med hastighet, men jeg var mest bekymret for spindelen og at selve bordet ikke ville bli stabilt nok for sidekreftene.

 

Får fundere videre på det. Det blir vel som med lading, at når man har kjøpt et kit, så ender det ut med å bli 6 ganger dyrere før man har fått på plass alt rælet man må ha før man blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke produsere noe egentlig som rettferdigjør kostnadene, så det er som med lading.... selvgjort er velgjort og til hobbybruk til ting som forefaller som intressant å styre med.

 

Eksempelvis, så er det forsegjorte gjengebeskyttere til børsene mine, lage noen flotte munningbremser som kan vere moro å prøve,

Kanskje lage sin egen unike demper, kanskje lage den perfekte kikkertmontasjen til mauseren så jeg slepper og bore i klenodiet (liker ikke noe av det man får kjøpt, så jeg tegner på en unik), kanskje en låskassenøkkel, pipestikke, etc, etc, etc.

Ingenting av dette er noe som er viktigt, men heller slik at har man muligheten så hvorfor ikke........ så det er ikke bare fres men også muligheten for å dreie som er på ønskelista.

 

Alt dette kan man nok kjøpe før man har svidd av like mye som det koster å ha utstyret, men....det er dette med friheten til å ordne med ting selv og man finner stadig nye ting som kan vere intrassant å lage vist man har muligheten.

 

Det enkleste ville vere om noen med slike maskiner i kjelleren tilbydde seg og pusle med noe slikt mot et lite vederlag og material kost, uten at man behøver og snakke om kommersielle timepriser. Tegninger lager jeg selv når det er nødvendigt.

 

Så da er vel arbeidsstykkene gitt. Dreie akslinger/rør opp til 50mm, og borre/frese i platerstykker og flatjern opp til 25-30mm tykkelse. Lengder.....tja opp til 150-250mm.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Leon her. Hvis du har en solid søylemaskin og MÅ frese noe kan man alltids få det til, men ikke kjøp en slik hvis det er en fres du virkelig trenger.

 

Sjekk utvalget til Reodors, de har mye som fungerer greit nok for en amatør. Og er du i nærheten stikker du innom, en del maskiner er satt opp så de kan prøves om nødvendig. Det er noe sjarmerende med en butikk hvor det ligger fresespon på gulvet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Riktig Leon , en x3 eller en slik:http://www.leknes-maskin.no/public.aspx?pageid=4416 denne selges med mye utstyr gunstig fra sverige.

Har have feber på denne modellen da benken min er så ensom:http://www.grizzlyindustrial.com/products/Gunsmith-s-Bench-Top-Lathe-with-Stand/G4003G

Har erfart at man fort mangler noe ved kun en dreibenk, men man må begynne en plass :mrgreen: har aldri angret på DRO innkjøpet til benken ,men priorterte digital framfor fresmaskin, den får komme litt senere.

Så løp og kjøp, disse fra leknes maskin er lette og greie :P

Link to comment
Share on other sites

Enig med Leon her. Hvis du har en solid søylemaskin og MÅ frese noe kan man alltids få det til, men ikke kjøp en slik hvis det er en fres du virkelig trenger.

 

Sjekk utvalget til Reodors, de har mye som fungerer greit nok for en amatør. Og er du i nærheten stikker du innom, en del maskiner er satt opp så de kan prøves om nødvendig. Det er noe sjarmerende med en butikk hvor det ligger fresespon på gulvet :wink:

Kongstanken var å utvide bruken til søyeboremaskinen og så heller invistere i en dreiebenk. Da hadde man oppylt alle behov til en rimelig penge.

 

Budsjettet er iallefall satt av til neste år, så får vi se hva det blir til :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja............

 

Dette var kanskje ikke noe dårlig ide. Kanskje det holder med bare dreiebenk.

Eksempelvis skulle gjerne lagt ut et bilde av den spesial skinna som jeg skal ha på mauseren.

Det tror jeg er det mest kompliserte som jeg tenker på..............blandt mye annet, men

jeg har ikke gjort den helt ferdig enda. Har så mye annet å styre med.

 

Hadde en tråd tidligere om noen ville lage noe slikt, men fikk aldri noe svar. Det er ikke noe

hastverk, så det får bli når det blir..........om det noen gang blir. Det må/skal ikke koste noe

annet en entusiasme og intresse og materialer selfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...