Jump to content

Reduksjon i gåsestammer


Pegleg

Kan Punt Gun være et bra alternativ for å redusere gåsebestandene?  

15 members have voted

  1. 1. Kan Punt Gun være et bra alternativ for å redusere gåsebestandene?

    • Ja dette burde vært tillatt
      4
    • Nei
      9
    • Kanskje
      2


Recommended Posts

Trur du slit litt med å få registrert den der saken der, men den er kuul den der.. 8)

 

Eg trur at ved å tilrettelegge forskjellige regler, for forskjellige soner i vårt langstrakte land, og tilpasse dette for å få ei meir effektiv jakt, er måten å gå på. Har fortstått at det er helst urettferdige regler når det gjelder gåsejakta her til lands, dette kunne vært ein måte å få økt avskytinga av gås.

Link to comment
Share on other sites

Stor fare for skadeskyting av fugl i ytterkant av treffbildet, og total fraværende mulighet for oppfølgingsskudd gjør dette til uegnet verktøy under dagens etiske regler. For 100 år siden i områder der ender utgjorde en viktig del av kostholdet derimot...

 

Da holder jeg heller med Mauser68 i det at jakttidem skulle vært bedre differensiert! Evt tillate større magasiner etter søknad for skadefelling.

Link to comment
Share on other sites

Det beste tiltaket i forhold til kortnebbgåsa, der det er "vedtatt" at stammen skal reduseres, hadde vært å akseptere at vårtrekket til kortnebben over fastlands-Norge skjer utenfor hekketida. Kortnebbgås skal ikke hekke på fastlandet, ergo kunne vi hatt jakttid ut mai på kortnebbgås.

 

Men neida, istedet skal vi la gåsa trekke opp til svalbard og vente til de kommer tilbake med en skokk unger på slep før vi skal kunne jakte på dem...

Link to comment
Share on other sites

Det beste tiltaket i forhold til kortnebbgåsa, der det er "vedtatt" at stammen skal reduseres, hadde vært å akseptere at vårtrekket til kortnebben over fastlands-Norge skjer utenfor hekketida. Kortnebbgås skal ikke hekke på fastlandet, ergo kunne vi hatt jakttid ut mai på kortnebbgås.

 

Men neida, istedet skal vi la gåsa trekke opp til svalbard og vente til de kommer tilbake med en skokk unger på slep før vi skal kunne jakte på dem...

 

 

Helt enig her! Trekkende gås har ikke begynnt med hekkingen enda. Ingen god grunn til at det ikke skal gå an å jakte iallefall kortnebbgås på trekket på våren. Gjess er reirflyktende. Dvs at ungene forlater reiret umiddelbart etter klekking. I denne tiden forlater ikke gåsa ungene. Dette betyr at gås som kommer flygende, ikke har unger, og kan i prinsippet felles hele året, uten at det vil gå ut over noe avkom. Hvorfor i all verden må all jakt foregå på høsten?!

 

I den perfekte verden med fornuftige viltmyndigheter ser jeg for meg en ny jakttid blir utarbeidet:

 

#Ikkehekkende gås av artene kanadagås, grågås og kortnebbgås kan felles hele året på innmark. Jeger plikter å forsikre seg om at fuglene ikke har unger, og bør fortrinnsvis kun felle fugl som kommer flygende inn på innmark for å forsikre seg om dette.

 

Ser for meg at bønder ser med litt mer positive øyne på store flokker med gjess på enga, hvis dette faktisk er lovlig vilt, som de enten kan jakte på sjøl, eller selge gåsejakt.

 

Og så dukker det opp en ny lovendring også, siden det er min fantasi :D :

 

#Ved jakt på gås, kråkefugl, måker, ringdue og smårovvilt er maks kapasitet i magasinhagler 5 patroner.

(Jakt på disse artene har ofte som mål å begrense bestandene. Hvorfor sette begrensninger på kapasiteten på våpen brukt til dette?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...