Jump to content

Marlin goose gun


Sir

Recommended Posts

jeg husker denne ifra gamle dager, lang deilig løp og med magnumpatron. har sittet og ventet på kråka ute i bushen nå, og når kråka sirkler på over 30 meteren vandrer drømmene mot en slik marlin variant. Hvor finner man en slik en i disse dager ?

Link to comment
Share on other sites

Mener den har gått ut av produksjon. Har i alle fall ikke sett noe til den siste 6-7 åra.

Herer en brukt til salgs i UK, men vet dog ikke hvor lett det er å få den inn i landet (eller er vel ut av UK som evt er et problem da):

http://www.ukgunroom.com/viewGun.jsp?id=13419

 

Men du får jo kjøpt noen sinnsykt lange løp til halvauto og pumpehagler å da.... Midway har 30" løp til bla Remington 11-87, både med og uten sikter.

Link to comment
Share on other sites

Har en sånn, liker den kjempegodt og bruker den masse, (har hatt den med på alt fra sjøfugljakt i kajakk til støkkjakt på rype og det er stort sett alltid den hagla jeg plukker med meg når jeg skal på jakt eller på leirduebanen) men tror ikke jeg vil anbefale den likevel. Om du ikke liker "litt sære våpen" da...

 

En rask faktasjekk:

"kan skyte på lenger hold" -> NEI, en "goose gun" skyter ikke spesielt trangere enn en hvilken som helst hagle med full trangboring. Ikke blir det noe høyere hastighet på haglene heller, selv om jeg aldri har giddet å dra fram kronografen mistenker jeg heller at det lange løpet bremser en del patroner...

 

"Det smeller mindre" -> JA, hvertfall oppleves det slik for skyteren.

 

"Det er lettere å treffe" -> JA, det krever mindre trening å få til "svingen" "sånn passe bra" med ett tungt langt løp, enn med korte og lette hagler. (hva som er best om du skal bli "skikkelig god" får noen andre svare på) Skudd mot f.eks svømmende ender eller åtejakt på rev, der det blir mer å sikte som med en rifle enn å hive opp å skyte på instinkt, er også "lettere" med ett langt løp med skur og korn enn med ett kort løp med sikteskinne.

 

"Det lange løpet er i veien" -> NEI, eller den er litt vanskelig å få inn i våpenskapet. I en del situasjoner (tette kratt, under lave greiner og likt) kan det jo bli litt plunder, men det blir det vel gjerne med kortere våpen også. I andre situasjoner er det derimot en fordel med langt løp, f.eks er det fysisk umulig å skyte seg selv i tærne når man sitter å skyter fra kajakk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en sånn i min ungdom :D den var tiltengt gåsjakt, men den jeg kjøpte klikka på ca hvert 3. skudd....så jeg bytta den o en Remington 870 magnum... Men husker den som ei litt tung, lang men morsom hagle...regner med du må ut på bruktmarkede for å finne ei slik ei ja...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Googlet litt rundt dette og et av søketreffene var denne gamle tråden. Fikk lyst til å nevne at jeg faktisk har ei sånn Marlin i våpenskapet. Siste gang jeg brukte den var kl. 17 nå på julaften, for å "skyte inn jula". Desverre ble jeg for rundt 20 år siden lei av det lange løpet (91 cm.) som i tillegg til stor (lang) låskasse var tungvindt å slepe på. Og da jeg flyttet innover i landet og endret jaktform fra sjøfugl til "innlandsvilt" fikk jeg gamle børsemaker Waage i Kr. Sand til å kappe løpet ned til minste lovlige. Børsa er fortsatt tung å slepe på, men nå klarer jeg i alle fall å snu meg med den i skogen uten å denge barken av alle de nærmeste trestammene hver gang jeg skal snu meg. Men jeg innrømmer det: i dag angrer jeg på at jeg kappet løpet. Skulle gjerne hatt den i original utgave nå -eller kanskje det går an å få satt på en choke?

 

Det ble ikke gjort noe annet med løpet enn å sette på kornet igjen etter kappingen den gang for 20 år siden. Skuret måtte slipes ned litt. Med hagl går børsa "sånn passe", hehe, men du verden så flink den er til å skyte slug.

 

Jeg har den nå her, mest på grunn av nostalgi. Og så er den jo kjekk å ha, da. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...