Jump to content

Kappe løp på 6,5


Kriegh

Recommended Posts

Har lett og lett, finner ingen tråd som tar for seg akkurat denne problemstillingen. Jeg har en Sauer 202 Outback i 6,5x55. Synes den blir litt vel lang med demper på. Kan den kappes, og hvor mye uten at det går utover prestasjonen og evt presisjonen?

 

Mvh Kriegh

Link to comment
Share on other sites

Neste nr av vapentidningen 17 des har en repotasje/test av kepping av div løp og kaliber:

 

 

Sanningen om piplängden

Vi har kapat pipor från 72 centimeter till 30 centimeters längd. Patronerna vi testat är 6,5x55, .308 Winchester, .30-06 och 9,3x62 – vi har mätt utgångshastighet och ljudet de olika piplängderna producerar. Detta är en helt unik test!

 

http://www.vapentidningen.se/?page=5

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv akkura kappet løpe på en 6.5x55. Jeg ringte mye rundt til forskjellige butikker / imporører og forhørte meg. Hvis jeg skulle beholde krave om anslagsenergi på elg så var svaret et sted mellom 52-55 cm. Jeg endte opp på 54 cm (browning A-bolt kommer jo med 53 cm løp). Hvis du bruker søkefunksjonen så er det mange tråder som omhandler dette.

Link to comment
Share on other sites

Har kappet løpet til 45 cm. Presisjonen er like bra, men hastigheten har sunket.

 

Ladningen med 6.5 gram kule gikk fra 845m/s til 755 m/s. Munnigsflammen har også kommet for fullt :lol:

I følge simuleringer i QuickLoad er det mulig å lade så du greier storviltkravet med 45 cm løp, men da er vi oppe i maks trykk. Skal vel prøve det ut en gang i fremtiden, nå er det jaktfelt som står for tur :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...