Jump to content

Dåhjort jakt! hvor burde man dra?


hjortevilt

Recommended Posts

Var inne å tittet litt på de forskjellige tilbyderne nevnt over. På den som heter esstugan, så fant jeg noe interesant.

 

Medaljhjortarna som säljs i vårat hägn går på bud.

 

Betyr dette at en kan ta kontakt med dem og si at jeg ønsker å skyte et gulltrofe, så jeg byr xxxxx,- ?? Om man er høystbydende så får en den tvilsomme ære av å tasse en tur ut i hegnen, finne bukken, for så å skyte?

 

Jeg har vært i Sør Afrika på jakt, så jeg har fått erfare hva den typen hegnjakt består av, men jeg aner lite om det som foregår i Sverige. Er det noen som har vært der og opplevd denne formen for jakt? Når de selger de store trofedyra til høystbydende får en for inntrykk av at dette er avla dyr som til dels er tamme og meget lette å jakte på. Stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren du er nok svært nær sannheten der ja. Jeg har vært der og skutt en mufflon for noen år siden. Har også vært innom et par andre hegn i Sverige, som har vært mye større enn det på Esstugan. Det hegnet som vi snakker om her er vel på bare 300 dekar, og det hele blir bare skyting. Når det er sagt så er vertskapet verdens hyggeligste, men er man ute etter dåhjortjakt så finnes det mange andre bra plasser.

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har vært i Sør Afrika på jakt, så jeg har fått erfare hva den typen hegnjakt består av"

 

Der har jeg vært noen ganger også :) - samt Sverige.

 

Hjorteterrenget som jeg disponerer her hjemme er ca. 10000 mål.

Det minste "hegnet" jeg har jaktet i - i SA - er ca. 3-4 ganger større.

 

I Sverige - har det minste hegnet vært 1200 mål.

 

Blir litt forskjell på hegnkategorier - synes jeg :)

 

Og dåhjort kan man også jakte på i SA :wink: - selv om noen (deriblant jeg) ikke synes at denne arten har noe tilhørighet der. Prisene er forøvrig fordelaktige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei

så litt på tråden deres her og slenger meg inn.

 

hvis dere er på utkikk etter dådyhjort jakt uten guide og med egen hund så kan jeg anbefalle Risebo fritid nord i Småland i Sverige. Var der i november i fjor og var mye vilt der. og kan dessuten kombinere jakt på rådyr, vildsvin og dåhjortn.

absolutt og anbefale hvis mann ikke er redd for og reise et stykke, men bor helst være en del folk og hunder. vi var 5 man og to hunder og følte at vi var for få til og utnytte terrenget. er stort der nede sjø :D

 

www.risebofritid.se

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har og jakta på Risebo som inlegger over her og kan bare bekrefte at det er ett meget bra sted. Og et fantastisk vertskap. Fordel og være en tre fire mann men ingen betingelse. smygjakt på jordene går og bra. Samt på div snauhogster.

Link to comment
Share on other sites

Var på Risebo i helga, via Jaktsvenne og sitter igjen med følelsen av å blitt lurt.... Kontakt før jakta svært lovende, med mye gris på åtlene og bra med andre dyr i terrenget. Normalt med 3-5 dyr pr jeger i løpet av en helg. Første kvelden skytes det på 8 jegere 2 gris og en hjort. Gris fremme på 3 av 8 plasser. Drevjakten to påfølgende dager er nedslående, det kommer INGEN gris og INGEN dovhjort på post. Det kommer 2 kronhjort og 2 rådyr. Vakjakt kveld to gir griskontakt på en åtel, mens det sees en dov og et rådyr på to andre. Siste kvelden ingenting!!!!! Kanskje ikke så rart da vi hadde jaktet rundt de fleste åtlene, noe det iflg kontakt før jakten IKKE skulle gjøres. Totalt utbytte for 8 jegere var 2 gris, 2 dov, og 4 rådyr. Dåhjorten ble skutt like før mørket kom på grisåtlen. Utplassering av poster på drevjakten var et kaos, og Jaktsvenne syntes å ikke kjenne terrenget og heller ikke hvordan drevjakt skulle gjøres. Poster ble plassert bak hverandre og andre helt utenfor drevet. Jakt er jakt men her føler vi oss lurt (snakker kun for 4 av oss). Når vi kritiserte jakten ble vi møtt av argumentet at det var andre som betalte 50.000 pr hode - de kunne skyte alt (rykte på 130 vilt på en helg - 12 skyttere - ødeleggende for ethvert terreng). Vi betalte vesentlig mindre men egentlig for ingenting. Mye dyr i terrenget men ingen drivjakt gjennomført. Åtleplassene også en skuffelse... Like bra hos Brage og mye rimligere. Han tilbyr ikke drivjakt, men det vi fikk oppleve kunne nok han også klart å levere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...