Jump to content

Benkeskyting, hvilken kikkert-spesifikasjoner er lov ?


Stian Andersen

Recommended Posts

Benkeskyting, hvilken kikkert-spesifikasjoner er lov ?

I noen av reglene står det fri forstørrelse osv.

Finnes det regler for maks forstørrelse også?

 

Med andre ord, hvilken kikkert burde man kjøpe uten å gå i en felle / ikke kan bruke den på visse avstander osv.

Og hvilken spesifikasjon (for eks 1,5-6x42 ) er den mest brukte og hvilken er "best" uansett pris?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken klasse stiller nybegynnere i?

 

Dette er egentlig ikke så lett å svare på, det enkleste er vel å spørre hva slags våpen har du?

 

Å bygge en fullblods HV eller LV rifle med tilhørende ladeutstyr blir fort en dyr afære, og da kan det jo være greit å bruke sporter eller jegerklassen som inngangsport, evnt. om du er mer intr. i å skyte langt. Så hva har du lyst på og hva har du - så får man ta det hele derfra.

Link to comment
Share on other sites

NB! Leupold VX-II er en serie for skyting i dagslys, dette til informasjon.

Osv, hvilket tall etter siste X er "min" for benkeskyting?

Siden det bare skal skytes på bane, så ser jeg ingen grunn til å betale ekstra for noe som kun vil være til nytte på natta med elgen i sikte.

 

Og den måtte kunne tapes på 12X i noen grener om jeg forstod det rett.

Er så mange å velge mellom at det er helt latterlig.

En Zeiss Varipoint 3-12x56 T* vil jo være grei (om) 12x er max alikevel.

Meopta Meostar har samme til halv pris, må nesten dra til butikken og se i dem ut av et vindu

Link to comment
Share on other sites

På Nidaros sitt baneanlegg blir det meget trolig satt opp elektroskiver ut til 600m så snart våren kommer, skal du være med her så gjør det billigst, kjøp så mye forstørrelse som du greier. Vi snakker selvsagt skyting i fra benk.

Byens første 45x til leupold lander snart på værnes 8) . Synd den ikke er min :(

Tips 2: rektikkel 1/8 dot et must, er uenig i alle andre påstander. :!:

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må selfølgelig se igjennom alle reglene en gang til før jeg kommer bort i kjøp-knappen, samt at jeg må tenke på at

jeg ikke har jegerprøven så jeg må søke på en langholds/konkurranserifle og ikke "jaktrifle" Hva nå forskjellen er rent praktisk.

Dvs medlemskap i benke/langholdsklubber/ erhvervsgrunnlag reglene.

 

Evt somle meg til å ta den jegerprøven.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En ting er nå BR på skive/bane (men selv der), folk flest blir etterhvert gale i hodet av å skru på div. moa @ forskjellige avstander i meter såsnart det hele blir bittelitt feltmessig, eller det blir spm. om å treffe et mål og ikke bare samme sted som før. Det skal kanskej stilles for vind på BR banen også?

Ville ikke (som i aldri helvete! :evil: ) legge mer enn småpenger (og knapt nok det) i en kikkert som ikke klikker i mrad.

 

Det er vanskelig nok å skyte og holde rede på vinden, om en ikke skal måtte tenke/regne i tillegg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...