Jump to content

Sauer VS Merkel


Joggen

Recommended Posts

Lurer litt på?, er Merkel og Sauer det samme??????. Leste en annen tråd her, og så bilde av ei Merkel modell8, og den er jo helt maken min gamle Sauer hagle. Hvem er inportør av Merkel/Sauer hagler?. Har lyst til å fikse min bestefars gamle Sauer, men skjeftet er dårlig, så jeg kan høre med inportøren om sånt kan skaffes til den haglen.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var Sauer & Sohn (Suhl), Simson og Merkel tre varemerker fra samme fabrikk
Det hele startet i 1945 (ca). Da Tyskland ble delt, satt produksjonen, maskinene og arbeiderne igjen i øst, mens ledelsen og ingeniørene dro til vest. Sauer Suhl produserte våpen etter gammel Sauer-oppskrift i mange år, men etterhvert fikk de ikke lenger lov til å bruke Sauer-navnet. Da ble det Gebrüder Merkel alt sammen. Eldre Sauer Suhl og eldre Merkel er mao. samme konstruksjon.

 

Det var vel noe av den samme historien med Zeiss Jena, hvis jeg ikke husker helt vrangt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ufattelig korrekt ut, Sauer & Sohn, Suhl var i bruk som varemerke til slutten av 80-tallet. Om de endret det etter pålegg eller for å unngå forveksling (som vel var tilfelle emd Carl Zeiss Jena) vet jeg ikke. Det opprinnelige DDR-firmaet het vel Suhler Jagdwaffen eller noe i den dur. Bühag var vel også innunder den paraplyen, men forsvant på 60-tallet en gang.

Link to comment
Share on other sites

Nesten alle våpen produsert i Suhl etter krigen er mer eller mindre produsert under samme tak. Fremstillingen av jaktvåpen i Suhl etter krigen har foregått i regi av DDR på

det statseide "Ernst Telemann Werke", som egentlig er en sykkelfabrikk. Noen av våpnene har etter krigen fortsatt blitt stemplet med navnene til de kjente børsemakerne som en gang virket i Suhl. Etterkrigs Merkel og Sauer er med andre ord samme våpenet. De forskillige modellene til Sauer & Sohn, Merkel, Haenel, Buhag, Fortuna, Simson for å nevne noen, er mer eller mindre skapt over samme lest.

Navnet Sauer & Sohn ble av Telemann Werke brukt til langt inn på 60 tallet (fordi det solgte bra)- til en rettsak i regi av etterkommerne til J.P. Sauer stoppet videre bruk av navnet. Sauer & Sohn hadde da flyttet sin virksomhet til Eckernførde i Vest Tyskland. Våpnene er etter dette blitt stemplet med " vorm.Sauer Suhl ". Vorm står for vormals = tidligere. Dersom du ser på undersida av baskylen på et Suhl-våpen fra 70 tallet og oppover vil du se at det er preget inn TW og en børsemaker på en sokkel. Statuen av denne børsemakeren står på torvet i Suhl.

Link to comment
Share on other sites

Relatvt nært...Er ikke hjemme nå, så jeg får ikke sjekket referansene mine men sånn etter hukommelsen:

 

Sauer ble vel i beynnelsen(etter krigen) laget på Fortuna-Werke og på et litt senere stadium ble dette slått sammen med Ernst Thalmannwerke(tidl. Merkel).. Begge disse var relativt store arbeidsplasser , såkalte VEB(VolksEigenenBetrieb)...

 

I tillegg hadde du en del små børsemakerbedrifter som laget mod8 både før og etter krigen... Disse hentet gjerne baskyleemner hos de store smiene som f.eks Rhømerwerke... Etter krigen ble deres våpen solgt under Buhag-logoen....

 

Etterkrigshistorien i Suhl er kompleks, og det går som oftest ikke å gi et greit svar på disse tingene...

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet så er eldre Sauer&Sohn Modell 8 samme våpenet som Merkel Modell 8 :roll:

 

Har stusset litt på dette selv da jeg ikke ser noen forskjeller på Sauer&Sohn og Merkel sin modell 8. Eneste forskjellen jeg har lagt merke til er at Sauer&Sohn har noe bedre grep for tommelen på sikringen enn det Merkel har.

Link to comment
Share on other sites

Det var bildet av din Merkel hagle 9,3x62 jeg så på bildet i en tidligere tråd. Som tidligere nevnt så her jeg en (ut av bildene) likens halge i Sauer som du i Merkel. Interessant å høre historien om den Sauer haglen.

 

Den haglen har jeg arvet etter bestefar, og har så veldig lyst til å "pusse opp/fikse" den. Stålet er bra, men treverket er litt medtatt etter mange år på jakt. Tenkte å høre om Merkel var det samme, å feks høre om ny kolbe kan skaffes via inportøren. Klart jeg kan få en skjeftemaker til å lage nytt, men det har jeg ikke råd til foreløpig.

 

Oppe på løpet står det: VORM.J.P.SAUER&SOHN SULH, og på sidene av løpene SPECIAL GEWEHR LAUFSTAHL. Bestemor husket ikke når han fikk tak i den, men mulig på 50 tallet engang?.

 

Har så veldig lyst til å få det skikkelig i stand. For jeg synes dette er et "smykke" av et våpen. Lett og fin balanse, sitter som støpt når jeg legger ann.

 

Jeg får prøve å sette en annonse i ønskes på forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bestemor husket ikke når han fikk tak i den, men mulig på 50 tallet engang?.

 

 

Du kan se når den er produsert ved å ta av løpene og studere under kamrene. Der vil du finne en tallkombinasjon på 3 eller 4 siffer, hvorav de 2 siste sifrene er årstallet, og det/de første er måneden.

F.eks. vil tallkombinasjonen 855 bety at den er produsert i August 1955.

Lykke til med restaureringen !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...