Jump to content

problemer med v-max kuler


v-max

Recommended Posts

har nettopp laddet 10 skudd 223 v-max kuler,har presset kulene,slik at det er 1mm igjen av hylsehalsen,men har problemer med å få patronene ned i magasinet.spørsmålet er,kan jeg presse ned kulene noe mer?noen av skuddene satte seg også fast i bommen slik at de måtte stakes ut igjen.sluttstykket greide ikke å ladde ut patronen igjen.....noen feil jeg har gjort?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som at du har ladd kulene for lange, hvor mye av kulen stikker ned i hylsa? har du målt friflukt? hva er COL? hva mener du med å presse kulene? Har du målt magasinlengden? hva er ladingen din. har du begyndt på en kjent startlading eller gjettes det?

 

Har du lest ladeboken og skjønt noe av det?

Link to comment
Share on other sites

Ja her har du gjort en grov (men dessverre alt for vanlig) feil. Når du begynner med en ny kule må du alltid måle maxlengden så du har kontroll på friflukten. Det kan du gjøre ved å presse om en hylse så bare en millimeter eller to av halsen blir kalibrert, sette kula langt ut og så kamre den forsiktig. Da vil kula skyves inn i halsen så den blir stående mot bommene. Gjenta noen ganger så du er sikker på resultatet, mål så lengden og sett kula ca 1mm lenger ned.

 

Det er også kjekt å sjekke hvor lange patroner magasinet ditt kan ta før du lader opp masse ammo, men det er mulig å sette kula lenger ned på slik ammo så lenge du ikke ligger på max. Settes kula lenger ned mister du jo hylsevolum, som igjen øker trykket. Men siden dette er de første patronene har du vel valgt en forsiktig startladning?

Link to comment
Share on other sites

ja,har en forsiktig start laddning 19 gr n130....så du mener at jeg kan sette kulene dypere enn halsen?for meg virker det som om v-max kulene er i lengste laget.det er 55 gr v-max.mulig jeg prøver meg på 40 gr v-max i stedet..

Link to comment
Share on other sites

Du vil oppdage at det kun er de aller letteste kulene for et gitt kaliber der det er mulig å unngå å sette kulene inn i hylsekroppen uten å overstige COL - eller patronlengde som det heter hjå kånn.

 

Som flere nevner her: Ladeboka! Denne, eller et lignende oppslagsverk bør enhver hjemmelader ha i besittelse.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også bruke pussestanga for å måle COL, altså hvor lang hele patronen kan være med denne kula. Det blir forskjellig fra kule til kule, siden de har ulik form på tuppen. Du må IKKE lade slik at kula går i bommene! Om kula sitter fast og må stakes ut, er patronen for lang! Da før du aøtfor høyt trykk, og du kan skade deg og de andre på banen alvorlig dersom du trekker på avtrekkeren.

:arrow: Lukk sluttstykket over et tomt kammer, før ned ladestokken og sett en liten strek med tusj på stokken akkurat i munningen. Jeg tar på litt idresttstape slik at jeg kan få bort tusjmerket etterpå.

:arrow: Ta ut sluttstykket, slipp en kule ned imot løpet, og hold den fast mot bommene med en kulepenn. Sett nytt merke på pussestokken. Avstanden mellom de to merkene er patronlengden når kula står i bommene. Du må gå ned en mm eller to, minst, på maks patronlengde.

:arrow: Mål bakkant av magasinet og frem. Det er mye mulig det er mindre plass i magasinet enn maks patronlengde målt i løpet. Dersom du ønsker å lade fra magasinet (under jakt for eksempel) forholder du deg til maks lengde i magasinet. Her må det være noen mm rom for at matingen skal fungere tilfedsstillende.

 

Denne prosedyren over må du følge for hver kuletype du ønsker å lade. Det er verdt å merke seg at fabrikkammo alltid har GOD margin. Noen ganger kan man hente litt presisjonsmessig ved å ha lite friflukt, altså ved at det er lite rom mellom kuletyppen og bommene. Men oftest betyr det forsvinnende lite. Går fabrikkammo bra i din rifle er det ikke noen grunn til å lage så lange patroner som mulig.

 

Den metoden som den gode Fulmen anbefaler over, med å presse litt av halsen og la kula bli skjøvet nedover i halsen på en patron uten krutt for å se maks lengde, vil jeg ikke anbefale. Det som kan skje er at kula blir hengende litt i bommene når du trekker sluttstykket tilbake, slik at du får en patron som reelt sett er for lang, med høyt trykk og fare som resultat. Bruk pussestokkmetodne jeg har beskrevet over.

 

Og som de andre her har skrevet, for guds skyld, kjøp ladeboken. Har du ikke rå dti lå ha den selv, så har du ikke råd til å lade. Det er krutt og farlige saker du steller med her, du må ha referanselitteratur selv, ikke hos naboen.

 

Lykke til, og forresten: Lurt at du spurte om dette, fremfor å forsøke å avfyre disse patroene i din rifle...

Bent

Link to comment
Share on other sites

gjorde dette nå for å sjekke,og patronene blir 2 mm for lange for magasinet,så dvs at patronene blir 2mm kortere enn maks patronlengde i kammret.dette må da gå greit.men kulene kommer fortsatt nedenfor hylsehalsen inn i selve patronen.......ca 1 mm.gjør dette noe?

Link to comment
Share on other sites

Den metoden som den gode Fulmen anbefaler over, med å presse litt av halsen og la kula bli skjøvet nedover i halsen på en patron uten krutt for å se maks lengde, vil jeg ikke anbefale. Det som kan skje er at kula blir hengende litt i bommene når du trekker sluttstykket tilbake, slik at du får en patron som reelt sett er for lang, med høyt trykk og fare som resultat. Bruk pussestokkmetodne jeg har beskrevet over.

 

Jeg skulle ha opplyst om den problemstillingen, det har du helt rett i. Men jeg har til nå ikke hatt noen problemer med metoden, og foretrekker den da jeg synes pussestokkmetoden er litt fiklete og unøyaktig. Jeg gjentar selvfølgelig målingene 3-4 ganger, at kula skulle henge fast like på hver måling er temmelig usannsynlig. Det er også viktig å presse halsen sånn akkurat passe, så den har nok sine bakdeler den også.

Beste rådet må være å bruke begge metodene til man får erfaring, da har man dobbel kontroll på målingene.

 

Når det gjelder friflukt er det en del som har en litt overdreven tro på minimal klaring. I et trangt matchkammer har det helt sikkert noe for seg, men i vanlige våpen gir 1-2mm friflukt sjelden dårligere presisjon og gir større sikkerhet på trykksiden.

 

At magasinet er den begrensende faktoren er ikke uvanlig og heller ikke noe problem. Det er heller ingen grunn til å frykte en kule som stikker litt ned i hylsa. Det eneste du skal tenke på er at om du må sette hylsa lenger ned enn det står i ladetabellen så må du også redusere ladningen litt for å kompensere for reduksjonen i hylsevolum. Men startladningene er som regel såpass konservative at du tåler noen millimeter (for rifle vel og merke) uten fare.

Link to comment
Share on other sites

Om du tenker på at "ræva" på kula kjem ned i sjølve hylsevolumet skal ikkje dette vere noko problem. Så lenge du ikkje lader veldig hardt.

 

Edit: Noko muffens med PCen min i dag så eg såg ikkje siste inlegget til Fulmen. Rett og slett oversjå dette !

Link to comment
Share on other sites

da skal jeg trykke ræva litt lengre ned da.nå skal jeg å teste ut 30.06 med balistic tip på 400 metern....det blir morsomt!lurer litt på kulefallet.har ikke fått til programmer for å regne ut kulebanen,så da må det testes manuelt 8) ....å det er mye morsommere og.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...