Jump to content

Kutte løpet.


jaktnerd

Recommended Posts

Kan man kutte ett løp fra 57cm til 50cm + sette på lyddemper uten å miste presisjon? Dette gjelder Tikka T3 Hunter rifle.

 

Hei du.

 

Gudene vet hvor mange som har spurt det samme spørsmålet. Svaret er nei, det har normalt ingen ting å si for presisjonen. Siden du ikke er den første som spør får du ikke ta det personlig, men er det ingen av dere som tenker på at rifler blir solgt med løpslengder fra ca 66cm og ned til 47 cm?

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Landrø om samme problemstilling i min Sauer 202, 30-06. Har 60cm pipe, og vil kappe den ned kun til 56cm. Dette kunne gjøres, uten vesentlige endringer i hastighet iflg Landrø. Presisjon endres ikke.

 

Han understreket samtidig at 6,5 x 55, var veldig følsom for hastighetstap.

 

Har forøvrig gått for Hausken medium demper, som kombinerer liten vekt, og lite bygging av lengde, samt lite forskyving av balansepunkt.

 

Min spenning ligger i om det vil bli store forskjeller med/uten demper, men det må vel bare prøves ut i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke æ tar sjansen å få kuttet løpet på nyrifla i cal 6.6x55. Kanskje man skulle satsa på 308 siden kraftigere kaliber ikke er så følsom for stuttere løp.
Enig, kan være smart å måle hastighet og sammenligne med minste kravet før du amputere, ikke smart å sprenge børsa i etter tid, for å nå det. 308 ble jo skapt til kortere løp, men er jo etter min mening ikke så kraftig. Kraftigere kaliber f.eks 300Wby ble vel skapt for maks fart, tregt krutt og lange løp, da blir det feil å kappe løp syns jeg. Den har jo i ugangs punktet, med 26" løp rikelig med blåst og munningsflamme, riktig så morsom.
Link to comment
Share on other sites

Å, bare sett kappeskiva i den :P Da kona kjøpte 202 Jaktmatch, korta vi den ned i begge ender for å tilpasse den henne og være sikre på vekta i jegerklassen. Løpet ble kappet 5cm. Siden det måtte kappes ble det riktig nok ikke kronografert noe, men etter kapping viser hastigheten nøyaktig det samme som på boksen med Norma Rekrutt, 800m/s. Norma sier de får den hastigheten i 74cm pipe. Så dette er vanskelig å spå.

Hvis du er redd for hastighetstap og effekt på viltet, så kan du glemme det. Jeg skjøt en 240 kg (slaktet) elgokse i fjor høst med min Steyr Scout. Den har 47cm pipe, men det hadde jeg ikke fortalt elgen. Den ruste ut som de pleier av et bak bogen skudd og oppgav ånden knestående lent inn til et bjørkekjerr omtrent 100m unna. Kula var en 165gr North Fork som hang fint ekspandert i skinnet på motsatt side. Skuddavstanden var ca80m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dreid ned og kuttet ett gammelt matchløp på min 200STR. Løpet er 47cm og det er montert Hauskendemper på det og det er Cal 6,5x55. Har skutt en god del hjort med det, da jeg monterer dette løpet i lag med kikkertsikte og bruker dette våpnet på innmarksjakt når høsten kommer. Tror nok att anslagskravet bare så vidt holder i og med att hastigheten senkes noe. Jeg har imidlertid aldri hatt problemer med dette våpnet i jaktsituasjoner. Tror nok ikke 6,5x55 er det rette kalibret for korte løp. 308Win og 9,3x62 egner seg bedre.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke 6,5x55 er det rette kalibret for korte løp. 308Win og 9,3x62 egner seg bedre.
Helt enig. Greit at noen er glitrende fornøyd med virkningen på "alt" vilt, noe annet er å holde seg på rett side av forskriftene, noe jeg går utifra at folk faktisk vil.
Link to comment
Share on other sites

Nå er 6,5 et ikke problem for meg, men ser at enkelt jaktrifler allerede er på grensen til storviltkravet med fabrikkjaktammo, kalibre gjør seg godt med tregere krutt, som igjen gjør seg godt i lengre løp. Den ekstra løpsvekten foran spiller liten/ingen rolle i dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...