Jump to content

7,63Mauser, noen som har ladedata??


martinJ

Recommended Posts

Min svoger har just arva en så og si ubrukt og strøken Astra (spansk c96 klone med enkelte forskjeller fra originalen). Denne er i det gunstige kaliberet 7,63mauser som ikke akkurat ser ut til å være hyllevare lenger.

Da jeg sitter på ladeutstyr var tanken å kjøpe inn dier og hylser og presse noen skudd så vi får prøvd pistolen.

Jeg har dog ikke funnet noe ladedata for kaliberet, jeg lader mest 9mm og 45mm acp fra før og håper vel kanskje jeg kan benytte samme krutt som f.eks 9mm (bruker Vithavuori 320, 330 og 350), lurer også på hvilke kuler jeg kan benytte.

Er det noen derute som sitter på ladedata til dette kaliberet og kunne tenke seg å dele disse meg blir jeg veldig glad :D

 

Mvh

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ei liste over mange typer krutt, men alt er amerikansk så lite av det er å finne her på berget..

Har resonert meg fram ut fra at N340 er omtrent som Win540 og Herco, N330 er omtrent som Greendot, No5 og PB. Og Norma P4 en plass mellom N340 og N330. Ut fra det har jeg kommet fram til;

 

4,4 grain N320 bak ei 86grain kule bør gi ca 361m/s

5,8 grain N340 samme kule gir ca 354m/s, med samme krutt og 93 grain kule bør du ligge ett sted mellom 4,6 og 5,1 grain.

Selv bruker jeg 90grain kule og 4,7 grain P4, men det kruttet er som kjent utgått av produksjon nå.

 

Nevnte lade data er på eget ansvar.. lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå gransket bolstoppen, og denne ser jo hel og fin ut, pistolen ser egentlig helt ubrukt ut.

Noen som vet hvor en kan få tak i slike repro deler til disse pistolene og eventuellt et ladeclips, die sett hylser og kuler er nå i bestilling, ble faktisk 400kr billigere med die sett hylser og kuler enn å kjøpe 100skudd på xxl.

Takker for alle svar så langt!

 

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Da var Die sett og kuler fremme i postkassa, meeeen hylsene var ikke på lager.

De fleste stedene jeg har lest om kaliberet står det at dimensjonene er nær identiske med 7,62 Tokarev, ser at midway har hylser i dette kaliberet, kan jeg bruke disse til lading av 7,63mauser???

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker masse for svarene her, da bestiller jeg noen hylser !

Boltstoppen på pistolen ser veldig strøken ut, så den bør vel holde noen hundre skudd eller?? Regner med jeg kommer til å lade ganske små mengder og prøve meg frem.

Har N330 krutt stående i bua nå, noen som vet hvilken ladning jeg burde starte med ve bruk av dette kruttet? (det var tommt for n320 hos den lokale våpenpushern), jeg har kjøpt 85grn rn kuler.

Dersom noen har et ladeklips til pistolen for mye er det bare å si ifra :o)

 

Nok engang, tusen takk for alle svar

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var Astran prøveskutt, begynte for lavt med forsiktige 5grn n330 bak ei 85grn sierra, da jeg gikk opp til 5,3grn fungerte pistolen bra, var endel sot på hylsene ved denne ladningen, tyder dette på at jeg stadig har litt å gå på ? Har lest litt om kaliberet og hastigheten oppgis ofte til over 400m/s.

Link to comment
Share on other sites

Da var Astran prøveskutt, begynte for lavt med forsiktige 5grn n330 bak ei 85grn sierra, da jeg gikk opp til 5,3grn fungerte pistolen bra, var endel sot på hylsene ved denne ladningen, tyder dette på at jeg stadig har litt å gå på ? Har lest litt om kaliberet og hastigheten oppgis ofte til over 400m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...