Jump to content

Kjøp av kikkertsikte i England


røykvender

Recommended Posts

Om en betaler 5000 eller mer med kort, blir det registrert, og tollregninga kommer i posten. En kan bruke kontanter da, men ved veksling blir alle vekslinger over 5000 også registrert. Blir en tatt med varer som skulle vært momset, blir disse inndratt. En kan vel ta med varer for kr 6000 når en har vært i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Har vært i London på jakt etter kikkertsikte selv, og jeg dro hjem uten.

Med mindre du skal være der lenge, bør du ringe på forhånd, slik at de kan bestille inn riktig modell til deg.. De plassene jeg var, hadde meget dårlig utvalg.

 

Jeg sjekket på zeiss sine internettsider etter zeiss-forhandlere i London, og besøkte to av de.

 

Den ene heter Armalon. der hadde jeg holdt meg unna hvis jeg var deg.

Han fyren som eide "butikken" maste nesten hull i hodet på meg, og hadde et svært subjektivt syn på alt som heter våpen, kikkerter, ammunisjon osv.. Vanvittig grei fyr, men veldig sær.

Fikk klar beskjed om at Zeiss, Hensholdt, Swarovski og SuB zenith osv.. bare var boss... De hadde ikke nok klikk til å stille for vanlig vindavdrift på 100 meter osv.. :shock: Eneste som fungerte noen lunde til jakt var SuB PMII, den hadde hvertfall nok klikk vanlig jaktbruk :shock:

 

Grunnen til at jeg skriver butikk i annførselstegn, er at det roterommet jeg kom inn i, lignet mer å en rotete studenthybel enn en butikk. vi var to stk, og kun jeg kom meg inn døren. alt var plassert på gulvet: ammunisjon, selvanvisere, ladekomponenter osv... og innerst inne satt altså denne fyren på en stol med et skrivebord fylt opp med løse ark..

 

Den andre butikken jeg besøkte var selvsagt Holland & Holland.

Denne butikken er verdt turen, uansett om du skal kjøpe noe eller ei. De hadde bare to kikkerter i butikken, men han jeg snakket med, sa at han skulle bestille inn den kikkerten jeg vil ha til jeg kom neste gang hvis jeg ringte han på forhånd.

 

Har kortet hans liggende her foran meg, så kan jo skrive av kontaktinfo hvis du er interessert..

Patrick Murphy

London Gunroom

31&33 Bruton street, London W1J6HH

Tel: 020 7499 411

Direct: 020 7408 7916

Fax: 020 7409 3283

Mail: pat.murphy@hollandandholland.com

Web: www.hollandandholland.com

Link to comment
Share on other sites

Og når det gjelder å få refundert moms, ble jeg fortalt av begge selgere at jeg måtte søke om tillatelse til å ta med meg kikkerter med forstørrelse over 4x (eller noe sånt) hjem.

Og at uten denne tillatelsen ville jeg ikke få igjen momsen ved hjemreise. (pluss at det var ulovlig da)

Tror ikke det er så lett å snike seg unna dette heller, da det der VAT-refound skjemaet skal fylles ut av selger, som sikkert ikke er villig til å hverken fylle ut eller signere skjema, når du ikke har de nødvendige tillatelser..

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg selv har opplevd det, og blitt forklart reglene, tviler jeg sterkt på at det er tull.. men kan jo selvfølgelig hende at begge selgerne løy da.. slik at de slipper å selge ting??

 

Ellers synes jeg det var en ganske firkantet/uhøflig måte å bare avblåse andres erfaringer på.. "dette er tull"?

 

Nå kan riktignok det eksemplet jeg brukte være helt på viddene.. Men husker de nevnte en grense på forstørrelse, og muligens lys?

 

At det ikke finnes reguleringer, har jeg ingen tro på. Men siden du er så sikker i din sak, kan du jo sende en mail til den epost-adressen la ut da? Så får vi svar fra en som hvertfall BØR kunne det..

Link to comment
Share on other sites

Ja, må vel være det da, selv om de maste om "nye" regler etter 9/11.

Også rart at de ga eksempler på helt konkrete regler, hvis de ikke finnes..

 

Menmen.. Hadde vel sagt mye rart for å bli kvitt en guttunge som ikke er helt 100% på engelsken. :mrgreen:

 

At du har mer peiling på dette enn meg, skal jeg selvfølgelig både innrømme og innrette meg etter :oops: , så regner med feilen ligger hos selgerne ja..

Link to comment
Share on other sites

Om en betaler 5000 eller mer med kort, blir det registrert, og tollregninga kommer i posten.

 

Har jeg aldri opplevd, og finner det usannsynlig-varene er ikke avgiftspliktige til Norge før en tar de over grensen, det er heller neppe mulig for tolletaten å vite hva jeg har brukt 5001kr på i en butikk i Langtvekkistan.

 

Klart det er tull at du får momsregninga i posten :lol: Men jeg mener det en grense på 5000 ved bruk av kort, altså enkeltkjøp over 5000. For et år siden kjøpte jeg $1000 og da fikk jeg beskjed om at det måtte meldes inn på navn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...