Jump to content

Ytrefilet av elg med parmaskinke


Covi

Recommended Posts

Ettersom fruen skulle på utdrikningslag i kveld fant jeg ut at jeg skulle lage meg en bedre "hjemmealene middag". Fikk en ytrefilet for en god stund siden, og nå var tiden kommet til at den skulle fortæres.

 

Den lokale mat-pusheren Helgø matsenter har bra utvalg, stakk ned dit og kjøpte kantareller, viltkraft, creme fraiche og kremfløte. Resten hadde jeg på lager. Forressten, halvpris disken fant jeg gull. Ekte parmaskinke. Ferdigskåret sådan, men allikevel.

 

småhakket løk og kanareller, surret dem raskt på pannen, så hadde jeg dem over i en gryte sammen med juksekraften fra Helgø.

 

normal_begynnende_saus.jpeg

 

Svidde opp resten av kantarellene, hadde dem over i en gryte med litt fløte oppi.

 

Brunte mel og spedde ut sausen, tilsatte en dasj "kremfresj" og en slingse med brunost.

 

Så omtrent slik ut:

 

normal_saus_og_soppstuing.jpeg

 

Etter å ha stekt biffen slik at jeg antok at den var ferdig, surret jeg to skiver av skinka rund den, og stekte den et par minutter på hver side.

 

normal_biff_med_parmaskinke.jpeg

 

Slik ble det når det ble ferdig.

 

normal_ferdig.JPG

 

vinen er en e.guigal gigondas 2004

 

Det smake fortreffelig, eneste var at biffen ble litt mye stekt, og den kunne kansje hatt ett år mindre i fryseren (var litt tørr), den var fra 2006.

 

 

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...