Jump to content

skal bygge skytebane/skytebenk


Ole_Netland

Recommended Posts

starer en tråd her nå for å få litt tips.

 

skal bygge en privat skytebane med hold fra 50 til 150m ( kan være det blir enda lengre når all einer er fjernet så det går å få målt litt.)

Banen vil bli ganske så simpel, rydde trær, einer og annen veggetasjon og sette opp skivestativ på passende avstander. omområdet første 30m forran standplass er litt myr, etter det gangske fast og fint. parkering vil bli på samme sted som standplass med privat skogsbilvei siste km frem ( ikke vinterbrøyta). men så kommer det store, på denne banen skal jeg ha en skytebenk for å kunne drive blandt annet BR 50, kanskje noe BR på litt lengr e hold om jeg blir bitt av basillen, samt å kunne teste div ladninger i jaktvåpen.

 

Spørsmålet blir da, noen som har forslag til utforming av denne skytebenken? benken skal kunne brukes av både høyre og venstre skyttere og den skal ha fast sittebenk. benken skal stå ute hele året uten noen form for innpakking, og primært lages i tre. benken må ha bredde nok til at enn kan ha laptop og en del annet stæsj ståeden der mens enn skyter, aller helst en slik utforming at to skyttere kan skyte på samme benk ved morro/lett testskyting.

 

hva er anbefalt høyde på benken og på stolen? tenker da for en gjennomsnitt person på 180cm og normal frisk kroppstørrelse...

 

dette med tak og overbygget standplass hadde jo vært morro, men det får komme litt etter hvert, samme med gapahuk med bålplass...

 

ja, dere skulle hatt bilder å sett nå, men de får komme når jeg kommer hjem fra sjøen og kommer meg opp og starte fin planleggingen... skal prøve å få med så mye som mulig fra byggingen i denne tråden...

Link to comment
Share on other sites

ikke dum den benken i tre der som de har i bodø nei... fikk en ide om at jeg kan jo ta den som utgangspunkt og så lage en dobbel, da har jeg til links og høyre skytter ( jeg får ene siden aleina mens de andre på dele den høyre siden) og så blir den så bred at når jeg skal drive test skytinger så har jeg plass til nødvendig utstyr ved siden av meg...

ikke dum den benken der nei....

Link to comment
Share on other sites

okay, så sittebenk som henger fast utgår ja, jeg tenkte det var god gang for da ville ikke stolen forsvinne og slikt etter som at denne benken blir å stå ute hele året..

 

men tyngde skal der nok bli på den ja, og skal den flyttes så er der jo pallegaffel til traktoren..

 

ser utrolig bra ut de benkene der ja, spørs om ikke jeg skal opp til ett lokalt sagbruk å kjøpe noen meter med 2x6" plang og en god mengde franske treskruer/gjennomgangsbolter..

 

begynner å få litt ide til ting her nå..blir vel å først bygge en benk og så utvide med en til etter hvert, må jo kunne være litt egoistisk når jeg skal bygge bane til meg selv, men gjestebenker må jo til.

 

bare bygge bra og gjøre det fint, så kanskje jeg får svigerfar (som er grundeier og ivrig jeger/skytter) med på at der bør bygges tak på standplass.

Link to comment
Share on other sites

legge ut ett par bilder (mobilbiler desverre). dette er da området hvor banen skal bygges, pr i dag er der mulighet for 100m hold i en liten åpneing, etter en runde eller 3 med motorsaga vil jeg få over 100m selv om jeg flytter standplass frem 30m. regner med ca 150m, håper på 200, får ikke målt nå som det er så mye kratt.

 

stor grei P-plass, opprinnelig plass for å legge tømmer.

1258319117_resized.jpg?width=400&height=300

 

 

veien opp er fin for selv ganske lave personbiler så lenge det ikke er for mye snø da

1258319113_resized.jpg?width=400&height=300

 

 

litt av området som skal ryddes til bane.

1258319127_resized.jpg?width=400&height=300

1258319124_resized.jpg?width=400&height=300

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

drar opp denne tr?n igjen... kjenner igjen at behovet for en skytebenk melder seg, det ?unne sitte ?kyte med st? i steden for ??e ligge hele tiden.

 

Men denne benken m?? lett flyttbar etter som at jeg skyter mye p?? grund, samtidig m?en v? solid og st?g, og helst justerbar i h?.

 

S?anken som har sl? meg n?r ?age en solid benkeplate i 2x6" planker for s? skru p?rima fester p?en slikt at jeg henger den i lasteren p?raktoren, ved ?age benken ca 2m bred s?il der kunne sitte en skytter p?ver side ( en links og en h? da, men er jo links selv). denne vil da v? lett ?tu vekk n?den ikke er i bruk, og lett ?lenge med p?asteren n?enn skal ?kyte...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hallo Ole!

 

Må bare spørre. Hvordan er reglene for å lage egen skytebane på egen tomt/terreng? Nå vet jeg ikke hvordan ditt terreng er. Men må man søke om å få dette godkjent, eller er det regelen om at det ikke må forstyrre evt boende i nærområdet? Sikkerhetstiltak osv?

 

Mvh

Nico :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...