Jump to content

help til valg av spotting kikkert


vestlandsjeger2

Recommended Posts

vi skal kjøpe en spottingkikkert i julegave til et familiemedlem. kikkerten skal stort sett stå i en stue og bare brukes til å se på utsikt innenfra.

 

har vært innom en butikk og fått tilbud på 2000 kr på denne kikkerten med gulvstativ http://www.binoculars-uk.co.uk/acatalog ... SP-85.html

 

jeg har ingen erfaring med slike kikkerter. et dette en ok kikkert? bør vi heller satse på noe annet? vi kan gå litt opp i pris

 

 

jeg ser på denne siden at det står at den er vanntett. i butikken fant han ikke noen info om dette og mente at vi derfor kunne anta at den ikke var det.

 

håper noen kan gi råd

Link to comment
Share on other sites

vi skal kjøpe en spottingkikkert i julegave til et familiemedlem. kikkerten skal stort sett stå i en stue og bare brukes til å se på utsikt innenfra.

 

har vært innom en butikk og fått tilbud på 2000 kr på denne kikkerten med gulvstativ http://www.binoculars-uk.co.uk/acatalog ... SP-85.html

 

Har ikke sett i så mange, men som regel vil det kreves mye av optikken og stativet hvis en skal ha glede av forstørrelse over 40-50x. Så hvis du finner et mindre spottingscope til samme pris (dvs formodentlig høyere kvalitet) ville jeg heller ha gått for det...

Link to comment
Share on other sites

Spotteskop - gjorde jeg endel research på før jeg kjøpte mitt.

 

Hvis du er ute etter å se kulehull, siste nakkefjæra på trekkfuglene som pauser 400m unna og vil nye kulesporene på langholdsskytinga?

Så er det IMO bare å begynne å spare... Finnes ikke nytt under 10 000,- + stativ som er Manfrotto M55 med et av videohodene.

 

Dog, så har jeg sett gjennom noen Vanguard og Vortex og gud vet ikke hva de heter. Den Vanguarden du ser på der er brukbar. Men ikke verdt 243£ + MVA,

IMO.

Den er langt ifra Swaro og Zeiss og Opticron og Nikon og whatnot, men det går godt an å se i den. Den virker. I perfekt lys ser du nesten kulehull på 300m også,

Med 85mm objektiv. 65mm Vanguard er IMO helt ubrukelig, dvs. den virker når en har den, men den er ikke verdt 2-3000,- som den koster noen steder.

 

Finnes det et fast objektiv så kjøp det - 30 eller 45x. De billigskopene jeg har brukt (denne også) er helt ubrukelige på 60x, du ser bedre på 40x.

Hvagjelder pris og størrelse, så er det delvis slik at en kan kjøpe seg endel ting, oppløsning og lysstyrke ved helt enkelt å øke objektivdiameteren, så skal du kjøpe billig så bør du kjøpe stort.

 

Var jeg deg så ville jeg nok heller prøvd å spare eller legge på så jeg kunne kravle opp opp på en Nikon eller en Opticron til 4-5000,- da får du langt bedre kvalitet og bilde i et 65mm skop enn Vanguardens har i 85mm. Og du får et mindre og mere anvendlig skop.

 

Stativene som følger med disse er "sådær" de virker, men du vil se MYE bedre med et ordentlig stativ.

 

Min egentlige mening:

MÅ du ha et skop og overhodet ikke kan finne mere penger noe sted - så er denne OK.

Om du har tenkt å bruke det endel - spar!

Om du ikke føler du trenger et skop, men bare skal se litt av og til, så ikke kjøp noe skop!

 

Vurder en god håndkikkert, f.eks. en av disse http://www.binoculars-uk.co.uk/acatalog/opticron_SR.GA.html

De vil gi mye mere "seiing" enn spotteskopet om du ikke skal spotte detaljer, og det kan ikke Vanguarden uansett.

 

Kikkertnazi - K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...