Jump to content

Fiocchi hylser 223rem, noen som har efaring med disse?


martinJ

Recommended Posts

Har nå smått og forsiktig begynt med lading av 223, hadde mest hylser av fabrikat fiocchi så bestemte meg for å prøve disse, merket dog at når jeg prøvde å fylle hylsene med 25,5grn N135 at de rant over, med andre ord fryktelig tykkvegga hylser.

Er dette hylser jeg bør unngå da de er trange? eventuelt hvilke regler bør jeg følge i forhold til tabeller etc når jeg bruker de ?

Er det noen der ute som har ladedata til samme hylser/kaliber eventuelle erfaringer så tas disse imot med stor takk.

 

Mange vennlige hilsener fra Martin

Link to comment
Share on other sites

Fiocci (GFL) hylser i 223 har mindre volum enn Norma. De har også en crimp i tennhetta, så du bør drille ut tennhettelomma.

Holder selv på å utforske disse hylsene, men det ser ut som om det finnes bedre hylser. Er fornøyd med GLF i pistolkalibre, så håpet de også ville være gode i 223. De virker sprøere i messingen. Har allerede etter 1 omlading fått sprekk i hals på noen få hylser, men er for tidlig å si om de er dårlige pga det. De er skutt i en AR15, så får jo litt mer juling enn i boltrifle.

Skal lade opp ca 300 hylser til uka, så får kommentere mer utover vinteren når jeg får skutt litt med de.

Link to comment
Share on other sites

Da var var de første 20 skudda med omlada GFL hylser testa, patronene ble lada med 69grn Nosler Custom comp og 22,5grn Norma 201, ga ca 20mm samling på hundremetern (mulig de kunne gått bedre da testskyttern var litt skjelven :D ).

Hylsene var like fine, men var vel og merke lada med minimumslading fra min tabell.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Er det gjort noen videre erfaringer med disse hylsene? Du som skulle lade 300 av dem f.eks..? :)

 

Jeg har en god slump av disse hylsene liggende, og tenkte jeg skulle prøve å lade dem om, men tror jeg venter til jeg får trommelen i hus, gidder ikke stå å vaske hylser..

 

Er det faktisk slik at man MÅ bore opp hettelommene, eller kan man bare presse inn tennhetter? Tennhetter varierer jo og noe fra fabrikat til fabrikat hva størrelse gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Har pressa omtrent 50 av disse nå, og så langt ser de veldig fine ut alle sammen.. Blir spennende å lade dem, har hørt noe om at de er veldig tykke i godset slik at det er trangt om plassen inni dem.

 

Må bare vente til Posten klarer å få den jævla hylsetrommelen ut av tollen, som de har brukt eksakt 3 uker på nå. Utrolig..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ok, prøvd andre hetter?

Ellers anbefales en Ram Prime til å sette hettene med, både Lee og RCBS har en slik, begge fungerer på samme måte. Jeg har brukt RCBS sin i gode 20 år og har ennå ikke vært borti en hylse som ikke har fått tennhetta på plass, uansett hvor trang lomma har vært.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=728999

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Låner denne tråden litt hvist det er greit så slipper jeg og lage ny...

 

Kjøpte FIOCCHI FMJ 55gr hos XXL og var veldig fornøyd med di så var på xxl og kjøpte flere i dag, men da jeg kom hjem så ser jeg at det er noen hulspiss jeg har fått.. de heter HP 50 og er 50gr, søker på nette etter disse men finner ingen informasjon så lurer på om det er noen her som har erfaring med disse? De ser noe shabby ut med varierende størrelse og skjeve hull så lurer på å gå og bytte dem.

 

49beb33bab2bae8ce959620f291e8730.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fyrt av en pakke med de nye FIOCCHI HP50 med hulspiss og de er JEG lite fornøyd med.. de går iallefall ikke bra i min Remington 700 Tactical.. Får betydlig dårligere samlinger med disse en de gamle FMJ 55gr som gav 20mm og ned. HP50 gav 30mm og opp på 100m.

 

Pressisjonen med HP 50 så fikk jeg av 50 skudd beste:

 

3.skudd - 100m - 30mm

5.skudd - 100m - 50mm

3.skudd - 200m - 60mm

5.skudd - 200m - 80mm

 

Nå er ikke disse skuddene benkskutt, men er skutt med god støtte så noe skytterfeil kan det være.

Noen andre som har prøvd disse og erfaringer med de?

Link to comment
Share on other sites

Genialt, det er jo kanskje hakke bedre.. Tror faktisk jeg har en slik..

 

Men hva er egentlig nitingen?

 

Nitingen er den ringen, eller punktene som er presset inn i hettelomma for å holde på hetta. Denne som gjør at ny hette ikke lett kan settes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...