Jump to content

Åpne sikter (skur , korn) siktefeil?


Knivsamleren

Recommended Posts

men er det eit problem ? er jo berre å stille på siktene ?

Lurer på om ikkje skeive hornhinner kan påvirke siktebildet.

 

Alt i alt har alle sin måte å linjere opp siktene på. Så lenge det du gjer produserer stabile samlingar er dette ikkje noko å tenke på meiner eg

Link to comment
Share on other sites

Det kan være mange grunner til at man må stille på sikter. jeg har skutt mye med åpne sikter på både korte og lange våpen, og jeg tror ikke at jeg noensinne har fått et våpen som har gått "rett i" fra esken. Rekylopptak blir nevnt som en faktor og det er jeg forsåvidt enig i, men en annen ting jeg har merket meg er at jeg ofte får treffpunktforandringer ved varierende lysforhold. Lysforholdende vil påvirke måten man "ser" siktene på og vil påvirke treffpunktet.

Link to comment
Share on other sites

men er det eit problem ? er jo berre å stille på siktene ?

Lurer på om ikkje skeive hornhinner kan påvirke siktebildet.

 

Enig i at dette ikke er et "problem", bare undres over hvorfor dette er slik og om andre har det samme "problemet".

 

Skeive hornhinner er et godt forslag, kanskje noen vet mere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke derfor baksiktene kan flyttes sideveis ? for å korrigere på syn ? Har allt tolket det slik. Jeg har venstre øye som ledeøye og hvis jeg bruker sikter som brutter bruker bommer jeg, skyter til siden.

 

Holder pistolen i venstre hånd, han i høyre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skeive horn hinner, men kan ikke si jeg har merket nevneverdig til treff punkts endring med og uten briller, gruppestørrelse uten briller derimot er etter hvert blitt ekstremt stor. Mine forskjellige håndvåpen har baksikter som er justert både høyre og venstre, men mest midt på, eller til høyre. (Høyre dominant og høyrehendt) Rifle skyter jeg skjelden med åpne sikter lenger, men traff da riktig før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...