Jump to content

Har skaffa meg europeisk våpenpass...er det fritt fram da?


JanDman

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Eg har fått invitasjonar ifrå privatpersoner i både polen og i tyskland om å reise nedover for å bli med på jakt. Dei har våpen som kan lånast, men eg har lyst å ta med mi eiga rifle! Det blir meir spesielt da, eg og rifla på tur liksom!

 

Derfor har eg skaffa meg europeisk våpenpass. Er det da berre å pakke rifla og ta fatt på reisa, eller er det anna papirarbeid som trengst?? Hovudsakleg for landa Polen og Tyskland.

 

Og kva om eg vil ha med lyddemparen?

 

Nokon som veit?

 

På førehand takk :!:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger utførselserklæring med mindre det er snakk om lenger en 3 måneder. (mrk tror) Jeg har ALDRI hørt om det og jeg reiser mye med våpen.

OM du drar igjenom sveiorge må våpna deklareres der uansett.

Kan være lokale regeler i de aktuelle landene.

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk!

 

Eg har fått invitasjonar ifrå privatpersoner i både polen og i tyskland om å reise nedover for å bli med på jakt. Dei har våpen som kan lånast, men eg har lyst å ta med mi eiga rifle! Det blir meir spesielt da, eg og rifla på tur liksom!

 

Derfor har eg skaffa meg europeisk våpenpass. Er det da berre å pakke rifla og ta fatt på reisa, eller er det anna papirarbeid som trengst?? Hovudsakleg for landa Polen og Tyskland.

 

Og kva om eg vil ha med lyddemparen?

 

Nokon som veit?

 

På førehand takk :!:

 

Polen aner jeg null og niks om, Tyskland derimot......der er det "ordnung musst sein" som gjelder.

Skal du på jakt i Tyskland bør du få verten til å ordne "gästjagdschein" for deg, altså en offentlig tillatelse basert på at du er registert i det norske jegerregisteret og dermed sertifisert etter de forskrifter som gjelder.

For dette er det en avgift, samt en obligatorisk ansvarsforsikring som dekker sånt som kan skje, men helst ikke skal skje.

Og lyddemper er "streng verboten" i Germania, så den bør du legge igjen hjemme.

Om det formelle jeg nevnte ikke er i orden så jakter du på vertens ansvar og da bør du være forsiktig og veldig oppmerksom, ellers risikerer man at både verten og jegeren blir "hengt" om det skjer noe ureglementert...

Link to comment
Share on other sites

Vi for til Litauen ifjor på jakt og hadde med våpen og våpenpass. Ut og inn av Norge trengte vi ikke noen tolldeklarasjon når vi hadde våpenpass. Vi landa i Riga i Latvia og ble hentet med bil og for over grensa til Litauen. Ingen som spurte etter papirer noe sted. Før vi kom tilbake til Riga og skulle hjem. Da viste det seg at vi skulle hatt ett stempel i våpenpasset fra tollmyndighetene når vi kom. Dette manglet vi og det blei litt styr ut av det. Ordnet seg etterhvert med litt forklaringer. Så reglene kan nok være svært forskjellig fra land til land. Kan lønne seg å ta kontakt med en ambasade og forhøre seg litt før du reiser.

Link to comment
Share on other sites

Vi for til Litauen ifjor på jakt og hadde med våpen og våpenpass. Ut og inn av Norge trengte vi ikke noen tolldeklarasjon når vi hadde våpenpass. Vi landa i Riga i Latvia og ble hentet med bil og for over grensa til Litauen. Ingen som spurte etter papirer noe sted. Før vi kom tilbake til Riga og skulle hjem. Da viste det seg at vi skulle hatt ett stempel i våpenpasset fra tollmyndighetene når vi kom. Dette manglet vi og det blei litt styr ut av det. Ordnet seg etterhvert med litt forklaringer. Så reglene kan nok være svært forskjellig fra land til land. Kan lønne seg å ta kontakt med en ambasade og forhøre seg litt før du reiser.

Tipper att dere reiste med Håkedal Jakt, opplevde akkurat det samme i fjor før jul!

Syntes att dette burde de som arrangerte turen vite!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...