Jump to content

Dick eller Victorinox utbeiningskniver?


kjetil_338

Recommended Posts

Vicorinox har bløtest stål, er lettest å sette opp. Har uten tvil det beste skaftet. Min favoritt nr:5.6503 15cm.

Bruker kun F.Dick sine kniver i utgave "fleks". Synes de andre dick knivene har litt stivt blad. Men holder lenge. F.Dick knivene har "identisk" skaft som victorinox men føles hardere og glattere.

Frost er et bedre alternativ enn F.Dick. I mine dager som slakter/kjøttskjærer ble det lagd en utgave av Frost til norsk kjøtt industri. Mange hadde denne som en favoritt foran viktorinox kniven.

 

Jeg får ennå tak i kniver fra Landbruks teknikk til hyggelige priser, men trur ikke de selger over disk til menig mann.

 

Kontakter du MOTT her på kammeret lager han gjerne Kydeks slire til deg. Prototypen fikk jeg lagd for favoritt kniven jeg nevnte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med victorinox av disse, og jeg er veldig fornøyd med utbeiningskniven min hvertfall. Den er utrolig lett å skjerpe, og det har blitt mer "sving" over sakene etter at jeg kjøpte meg et victorinox knivsett med utbeiningskniv, slaktekniv, flåkniv og diverse andre.

 

Jeg fikk kjøpt mine gjennom en venn som jobber i matbransjen. Uansett så selger de victorinoxkniver på clas olson (er ikke sikker på om utbeiningskniv er en del av sortementet deres, men det kan være lurt å sjekke ut). Her er de hvertfall et par hundrelapper rimeligere enn på jernia.

Link to comment
Share on other sites

Alle butikkar som sel varer til storkjøken eller til fiskeindustrien har desse knivane til rimeleg pris.

Er du i Måløy så gå innom Brunsvik.

Den butikken ligg i gate 1.

 

Aldri vore i Måløy og ikkje tenkt seg dit?

 

Då er det på tide å få med seg ein av dei beste mannebutikkane som er att i Noreg

med eit utval som er heilt utruleg stort og godt,

- og KULTUREN og ATMOSFÆREN! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg foretrekker Dick sine utbeiningskniver. De ligger på en HRC på tett oppunder 57 (Victorinox på ca 54 og Frost på ca 58). Dick leverer utbeiningsknivene med blad i 3 stivheter (fleksibel, semifleksibel og stiv). Desto større skrotter (tyngre utbeiningsjobb), desto stivere kniver.

Dick har også tre skafttyper - Ergogrip, Mastergrip og Sanigrip (kanskje det er flere også). Selv anbefaler jeg Ergogrip på flåkniver og sorteringskniver, mens jeg liker Sanigrip best på spretting og utbeiningskniver.

Jeg kjøpte nylig en jegermappe fra www.gokniven.no. Den inneholdt 4 kniver(utbeiningskniv, sprettekniv, sorteringskniv og flåkniv) og et Combistål på 25 cm. Mappen er vaskbar og virker slitesterk. Jeg er godt fornøyd så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...