Jump to content

selrifle og kaliber


jonhjortejeger

Recommended Posts

hei sann. jeg er nettopp registrert meg her på kammeret, men hiver like gjerne igang en liten diskusjon.

 

jeg har nettopp begynt å jakte sel, men jeg brukte t3 huntern min, å den er jeg litt for redd for å bruke på sjøen egentli.så jeg tenkte kansje å kjøpe en steyr mannlicher rustfri i 7mm rem mag.noen der ute som har erfaringer med steyr?? og egner 7mm rem mag som et godt selkaliber?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Norges beste forum for jakt og skyting!

 

7 mm RM er vel "godt nok" kaliber (bortsett fra at det ser litt komisk ut med den korte halsen). Rustfrie våpen (og da må alle delene tåle litt sjøvann) er en absolutt fordel ved sjøjakt.

 

Til seljakt må en ha et presist våpen - her hjelper ikke vanlig "storviltpresisjon" (at en omsider klarer å putte 5 skudd innafor 30 cm på 100 m). Mange kombinasjoner av våpen-/kaliber/ladning har tilstrekkelig presisjon til dette bruket.

 

Jeg vil påpeke et annet forhold som har betydning - rekylopptak. Når en skyter inn våpna, ligger en på et fast, vannrett underlag. Det er ikke alltid tilfelle på jakt - og ligger en litt "krøkkete", kan rekylopptaket gjøre at en får et annet treffpunkt enn der rifla er innskutt. Denne virkningen vil være størst hvis rekylen er stor. Derfor vil jeg kanskje ikke anse 7 mm RM/lett våpen som ideelt til seljakt. En patron med litt mer moderat kruttladning og utgangshastighet, i kombinasjon med et våpen med solid pipe og lyddemper, vil nok resultere i mindre muligheter for overraskelser hvis skytestillingen er litt ukurant.

Link to comment
Share on other sites

så har du dette med lovverket igjen som gjør 22-250 litt uegnet som selbørse da. det funker helt klart best, men er ikke lov i norge. har vel vært snakk om å endre denne regelen en stund, men det har vel ikke skjedd stort.

du må opp på minst 6,5x55. som nevnt tidligere her er presisjon et must. stort sett alle skyter bedre jo mindre rekyl de får. en 6,5x55 tikka t3 lite ss med kikkert med stor variablel forstørrelse og en lyddemper er et kjedelig, men godt alternativ. bruker selv en sako 75 ss med zeiss 4,5-14x50 og a-tec tmm5 i 308 win på sel. kulekravet er som storvilt. ei lettekspanderende kule er helt klart å foretrekke. v-max og lignende er mest egnet, men ikke tillat med tanke på kulevekt. men finn ei kule som går godt i børsa som ekspanderer lett, så har du et godt utgangspunkt. og tren på kjappe skudd på små mål på varierende avstander. lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo å vurdere 270 win. den har forholdsvis flat kulebane med normale kulevekter. Steyr er et meget bra våpen med take på presisjon. det er ikke uten grunn at politi og militære bruker mye steyr til skarpskytter våpen. men da fortrinsvis ssg 69, ssg 04 og tactical elite. men i kal. 308/7,62x51.

Det er jo mange kaliber som går ganske flatt. 6,5x55, 30-06, 270 win,7mm rem mag, 300 win mag, 270WSM, 300 WSM, 7mm WSM, 8x68S osv.

men er enig med jegermeister angående rekyl å det som den medfører.

Link to comment
Share on other sites

"Alle" vet at 22-250 er det beste kaliberet for seljakt. Men det hjelper lite når FD har bestemt at samme regler som for elgjakt skal gjelde. Jeg fant forleden svigerfars gamle våpensøknad på 222. Som bruksområde for den sto kun oppgitt seljakt, og den var selvfølgelig innvilget i sin tid. Den børsa ble det skutt mer sel med enn de fleste her inne har sett. Blir du tatt for å bruke verdens beste selkaliber til nettopp det vanker den nette sum av kr 5000 i bot. Kjenner to som fikk nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

22-250, 223, 243win, 25-06 og 220 swift er finfine kalibre til å ta livet av sel med(hodeskudd). men ingen av dem er i praksis lovlige å bruke til sel.

6,5X55 (eller 6,5X47 eller 260rem) er vel i praksis det minste kaliberet du lovlig kan bruke til sel. med 9 grams kuler. i mine øyne ville disse kalibrene vært best til sel med 85-108grs kuler i ca 1000 msek+/-.

men for å være lovlig må du ha ammo med 9grams kuler minst.

 

forresten, er "Hullspisskuler beregnet for baneskyting" lovlig til seljakt? :roll:

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for mange svar og tips:) blir litt vanskelig valg dette med kaliber.men en steyr mannlicher blir det.jeg har en zeiss classic diavari 2,5-10x50 på t3 en min. å en slik en blir det nok på denna å, jeg er en ivrig hjortejeger selv, og jakter mye i måneskinn og skummring å det er morro å se hvor lyssterk den er til den prisen :) kalibervalget er det delte meninger om hører jeg, men kansje 7mm rm ble litt i meste laget?? tofot er vell å foretrekke også??

Link to comment
Share on other sites

ja tenkte litt på tanken med 6,5x55 jeg også. ja jeg hadde med hjorterifla ut på seljakt men synes ikke var noe kosli å ligge nerri tangen med saltvann over alt med den fine valnøttstokken..hehe. så det må vell bli tofot ja:)

fine kvoter også i sørtrøndelag. tilsammen 499 totalt med havert og steinkobbe. og med så få jegere så må det da bare bli morro etter første januar:) jeg ser du hat conquest kikkert, er du fornøyd med den?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjempefornøyd med kikkerten. Har aldri eid en "tysk zeiss", men jeg har ingen ting å utsette på Conquesten. Bra synsfelt, god optikk og fin pris. Og klikkene er 100% nøyaktig på min. Kan bare mate inn PCB med data også får jeg antall klikk som må stilles på visse avstander. Det har stemt helt ut til 450 meter. Har ikke prøvd den på lengre hold

Link to comment
Share on other sites

hmm kansje det blir en slik en på meg å:)

men uansett har jeg fått mye å tenke på nå når det gjelder både kaliber osv...tusen takk for det.

 

er det noe jeg kan være behjelpelig med så er det bare å spørre folkens. har på børsa mi selv 3006 ladet med sako super hammerhead, å synes det er helt ok kuler til en ok pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...