Jump to content

Nyttårsmiddag 2009/10


Melk

Recommended Posts

  • 1 month later...

Da har jeg tatt frem litt mat.

 

Litt usikker på om det holder, men vi er 9 stk som skal spise nyttårsmiddag.

Jeg tok ut :

3 voksne orrhaner (en av de er allerede gjort opp)

1 orrhøne kylling

1 jerpe

1 tiur 4,3 kg

 

holder vell med kjøtt det?

 

jeg har mer i frysern, men vil liksom ikke bruke dette opp hvis dette her holder.

Så at det var en som sa at hvis jeg stuffer denne, vil det holde til 5-6 pers , men jeg hadde ikke planer om å stuffe den, Så derfor tok jeg opp litt mer.

Mener selv at jeg er ganske flink å lage mat, men beregning av mat når det er snakk om fugl, er jeg helt ELENDIG på :lol:

 

Jeg skal se om jeg får lagt ut bilder av hele prosessen, men nå ligger de til tining på "inneverandaen" ca 10 grader der.

Vet at det er lurt med en sakte opptining.

 

IMG_3624.jpg

 

 

 

Hadde vært morro å høre hva dere har på menyen denne dagen!

 

 

snakkes! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg serverer orrhane på 1.3 kg på nyttårsaften. Vi blir 4 stykker til bords. Jeg velger å lage en 3-retter ut av dette. Det er ganske genialt å drøye dyrebare råvarer med flere retter. På den måten kan en tiur rekke til 8 personer.

 

Min meny på nyttårsaften er:

 

Forrett

Røkelaks eller Rekekabaret

 

Hovedrett

Blyhaglskutt orrhane

 

Dessert

En mektig Tiramisu

 

Det blir servert passende viner til alle rettene.

Link to comment
Share on other sites

Melk, du har kjøtt for 13-14 personer der..... Du må for all del ikke ta opp mer. Kommer selvfølgelig an på om du har brukbart tilbehør også, men med en skikkelig hjemmelaget fløte/rømmesaus og gratinerte poteter kan en tiur på den størrelsen være nok til 8-10 personer. Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Synest uansett at dersom folk er nødt til å skrive at vilt er skutt med blyhagl, så kan det også godt tilføyes om den er skutt før forbudet, eller i et land der dette er lov, så er det ingen tvil. Tråden fylles då ikkje opp med unødvendige spørsmål, og den slepp også og bli rapportert inn...

Link to comment
Share on other sites

Nyttårsmiddagen i år vert pinnekjøt! Etter ein mindre velykka julemiddag i utlendigheit (Austlandet) så skal me ha pinnekjøt på tradisjonelt vis. Med tilhøyrande moltekrem og krullekaker som desert.

 

Normalt så er det vilt av ein eller annan type, men ikkje i år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...