Jump to content

Hvor mange jaktdager i løpet av 1 år?


Carl82

Recommended Posts

Selv har eg ca 30 jaktdager i løpet av et år, Jakter mest hjort så ender og skarv og etter dette skyter eg litt kråker...

Regner med at i løpet av en jaktsesong skyter eg mellom 20-30 storvilt og småvilt..

Skulle ønske eg kunne hatt flere jaktdager, men når frysen er full og alle løyver er skutt så må man jo vente til neste sesong....

Men eg nyter hver eneste dag, om eg skyter noe eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

fra 10.08 - til 15.04 hmm.. har ikke peiling, tør ikke telle over, for da står ikke innsatsen i stil med det som evt. blir utstoppet/mat..

 

Rådyrjakt 3-10 dager i løpet av en sesong.(alt etter som)

Elgjakt 7-14 dager alt etter hvor mye elg som detter, er visst noe som heter kvote?

Harejakt, 8-10 dager supplerende når været tid og sted stemmer.

Rypejakt 10-20 dager, mest under tidligjakta, da krasjer den ikke med annen pågående jakt.

Skogsfugel 5-10 dager. Avhenger av bestand, tilgang på hund osv..

Bjørnejakt 10-15 dager, skadefelling i Norge pluss minst ei uke i sverige..

Jervejakt 0-5 dager, når den er på feil sted til feil tid..(og når kvoten tilsier det)

Gaupejakt 20-30 dager, til kvota er fyllt i Norge og så videre i mars til Sverige.

Revejakt 1-10 dager, når det ikke krasjer med annen jakt...

 

Dette er mer eller mindre fast takst, i tillegg til dette blir man kanskje invitert med på jakt rundt om kring og det blir i tillegg...

 

Lite eller mye? alt for lite i følge meg men i følge kjerring og unger (arbeidsgiver) er det alt for mye.... Hva ville du gjort hvis du ble lottomillonær? hmm... det må jeg tenke på gitt :lol: (hvis noen lurte, kjøpt meg 3-4-5 hunder til, bygd hytte og tatt permisjon fra jobb osv)

Link to comment
Share on other sites

Om vakjakt på skjur og kråke teller, så jakter jeg hver gang jeg står på dass og tømmer blæra. Siste to-tre åra har jeg hatt en del jakt gjennom skola, så det har tidvis vært fem dager i uka lengre perioder, og en helgetur i ny og ne på fritida. Hvordan det blir vidre gjenstår å se... Har jo håp om å bli yrkesjeger da!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...