Jump to content

Spørsmål om demper


skinner

Recommended Posts

Normalt bruker man 1-1.5mm klaring, så den er nok litt rommere enn nødvendig (din er for opp til 9.3 / 375) Problemet er at få (om noen) produsenter lager modeller for alle kaliber, så for mindre kurante kalibre må man forvente slikt. Alternativet er å borre opp en mindre demper, men det koster ekstra. Med mindre du skal ha optimal demping i sub tviler jeg på om det utgjør så veldig mye.

Link to comment
Share on other sites

Det er en A-Tech TMM-6, kaliberet er 338-06,og den virker. Men ikke like bra som en Hausken titan jeg har på en .270W. Siden dette er identiske hylser med kun minimale forskjeller i kruttmengde, er det påfallende stor forskjell i effekten. Derfor lurte jeg. Men Hausken demperen er brotsjet til minimumstoleranser på hullet, noe A-Tech'en tydligvis ikke er. Takk for svar uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er min mangeårige erfaring med lyddempere at boringen har veldig liten betydning for lydnivået.

 

For liten boring vil i de fleste tilfeller bety trøbbel før eller siden. Noe særlig mindre boring enn 1,2mm større enn prosjektildiameter vi i hvert fall ikke jeg ha. 1,5mm eller sågar noe større enn det også er helt greit.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde en demper til min 7mm RM, jeg skiftet så kaliber til 358NM. JEg ville derfor borre opp demperen jeg allerede hadde, nesten gratis i forhold til å kjøpe ny demper. Jeg ringte derfor HAusken og spurte hvor stort hull jeg skulle ha, han sa at jeg skulle borre hullet ca 1mm større enn kule dia for optimalt resultat. Da .35 kula har en dia på 9.09mm, kjøpte meg en 10mm borr, dette funker som snus, kjempe fornøyd!

så hos deg er det vel da ca 2mm større, hvor stor virking det har skal ikke jeg uttale meg om, men var hvertfall denne anbefalingen jeg fikk fra Hausken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...