Jump to content

Kronografering- Hvordan slå fast hastigheten?


phoines

Recommended Posts

I forbindelse med testing av forskjellige kuletyper, vekt, krutt osv osv. så bruker jeg kronograf for å sammenligne mine hastigheter opp mot hastigheter oppgitt i ladebøker o.l. Men som regel så er det en liten variasjon i kulenes hastighet ved bruk av "samme" mengde krutt har jeg merket. Så da er mitt spørsmål, hvordan kommer kammerfolket frem til hva som er hastigheten for en spesifikk ladning :roll:? Tar jeg snittfarten av tre kuler, fem, ti, hundre eller...?

Link to comment
Share on other sites

5 skudd er ok, men du burde ha flere skudd for å eliminere tilfeldige målefeil. På samme måte bør du ha flere for å eliminere betydningen av én patron med en feil. Jeg bruker 10 skudd, eller to serier av 5 skudd.

 

Førsteskuddet er alltid forskjelllig fra resten av skuddene, så her må du selv vurdere om du vil ta det med når du skal lage klikktabell. Det å legge førsteskuddet inn i resten av serien vis du skal bruke amminisjonen til konkurranse blir da feil.

Til jaktammo kan det være en fordel å skyte alle skuddene med kald pipe, for å få mest mulig reelle data.

 

Selv om gjennomsnittsfart er viktig, så er standardavvik og spesielt maks avvik minst like viktige tall.

Standardavviket på god rifleammo bør ikke ligge over 5 m/s. Maks avvik på over 10 m/s tyder på at ladningene er veldig ujevne, og som regel har man da i for lite krutt. Det er maks avvik som gir deg flyverne på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Selv om gjennomsnittsfart er viktig, så er standardavvik og spesielt maks avvik minst like viktige tall.

Standardavviket på god rifleammo bør ikke ligge over 5 m/s. Maks avvik på over 10 m/s tyder på at ladningene er veldig ujevne, og som regel har man da i for lite krutt. Det er maks avvik som gir deg flyverne på skiva.

Ikke meninga å kverulere her. Men min erfaring er at ujevne hylser kan ha like mye (eller mer ) å si for jevn hastighet enn det ujevne kruttladninger har å si. Enkelte hylsetyper/loter har stor variasjon i vekt, å spesielt om du har fått inn en hylse av annen årgang inn i serien din kan avviket i vekt fort være 5-6 grs eller mer.

Videre er min erfaring at den vektvariasjonen du har på hylsene tilsvarer en variasjon på ladevektene på 1/10 av hylsevariasjonen. Altså at en 10 grs tyngre hylse får tilsvarende hastighetsøkning som 1 grs mer krutt ville utgjort.

Noe å tenke på for enkelte som veier hver enkelt ladning men ikke offrer hylsene en tanke?

Link to comment
Share on other sites

Akuratt, og det er derfor jeg har tomhylsene mine (i samme merke) sortert etter hylsevekt i nærmeste grain. Alle i lik lengde, og med uniforme hettelommer. Variasjon i vekt kan da kun være pga innvendig volum, med mindre egenvekten på hylsemessingen er vesentlig forskjellig.

Da har jeg noe å teste ut en gang i fremtiden :)

Link to comment
Share on other sites

Så da er mitt spørsmål, hvordan kommer kammerfolket frem til hva som er hastigheten for en spesifikk ladning :roll:?

Det kommer an på hvor nøyaktig du vil bestemme middelverdien.

 

Nå er det en stund siden jeg hadde statistikk, men jeg mener å huske at forventningsverdien til feilen i middelverdien er standardavviket delt på kvadratroten til antall målinger.

 

Dvs har du et standardavvik på 5m/s og du midler 25 målinger, er feilen mindre enn 1m/s (selvfølgelig unntatt de systematiske feilene)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene, jeg har så langt tatt snittet av fem skudd, men det er nok lurt å holde et lite øye på standardavviket også, tydligvis :P. Noen systematiker i forhold til å passe på at hylsene har lik vekt og lengde utover "vanlig" ladeskikk må jeg innrømme at jeg ikke er, og dermed sikkert også utsatt for større forskjeller i hastighet innenfor "samme" ladedata. Er hvertfall interessant å få innblikk i hvordan dere andre går frem ved kronografering :D.

Link to comment
Share on other sites

Fart (snitt) sier det egentlig ikke noe særlig mer enn farten, naturlig nok. Det gir også en indikator på hvordan kulebanen er, samt hvordan skuddene kommer til å sitte i skiva (vertikal retning). Farten sier også noe om hvordan kula vil prestere mht terminal ballistikk.

 

Standardavviket er det som gir deg samlingen på skiva. Det sier altså noe om hvor jevne ladningene er. Ved svake ladninger blir det fort ulik forbrenning, og dermed øker standardavviket. Standardavviket er derfor det tallet som sier noe om presisjonen (i snitt).

 

Maks avvik gir deg som nevnt flyverne på skiva, og kan skyldes dårlig lading. Er maks avvik stort er det rett og slett noe som er galt med patronene!

 

Så er det forskjellen på teori og praksis. Hvor høye krav den enkelte har må være opp til envher å bestemme. Det å lade presis ammunisjon er like lett som å lade mindre god ammunisjon. Det handler bare om tiden man legger igjen foran ladepressa. Hylsepreparasjon er den faktoren hjemmeladeren har mest kontroll over, så det er her grunnlaget for presisjonen legges. Det er dessuten artig når du endelig finner den ladningen som virker 100% sammen med rifla. Det krever kanskje en tur eller to ekstra med testing, men det er det verdt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...