Jump to content

Swarowski mot leupold


358 Win

Recommended Posts

Jeg og en kamerat satt i skytebenken og foretok siste innskyting før Polen.

Jeg har en 3-9 Leupold ,han en helt ny Swarowski 1,7 -10 (tror jeg den het)

Jeg skjøt inn min børse først og skulle så prøve et par skudd med han sin børse. Da jeg siktet stusset jeg over hvor langt borte blinken var i forhold til da jeg skjøt med min . Jeg skulle til å some inn men den stod allerede på 10X

Mitt spørsmål er om det ikke er noen fast verdi på "forstørring" på de forskjellige merkene? Jeg hadde i hverfall blinken mye "nærmere" med min Leupold på 9x enn han sin Swaro på 10X

 

Så var det en annen ting vi stusset over.Vi kikket i Swarowskien og hadde øyet midt foran linsa. Hvis vi flyttet øyet helt ut til høyre side uten å få svart felt i kikkerten flyttet korset seg på blinken opp mot 5 cm og det samme andre vegen.Hadde jeg hatt øyet helt i den ene siden og vært innskutt med øyet i midten ville jeg måtte flytte på børsa for å få det på lappen jeg siktet på. Prøvde det samme med Leupolden men der kom det svarte feltet i kanten så fort at der flyttet ikke korset seg noe som vi kunne se. Burde dette være mulig på en kikkert i den prisklassen eller er det bare fysiske begrensninger på hvor stort synsfelt en kikkert kan ha før dette problemet dukker opp?

Jeg mener altså ikke at Swaroen er en dårlig kikkert , optisk og mekanisk er den helt overlegent alt annet jeg har kikket gjennom men ble litt betenkt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke et fasit svar, men jeg har også fundert litt over det fenomenet. Hvis du tenker etter er løsningen logisk. Swarovski`n har meget god synsfelt. Leupold har ikke det. Jeg måtte fysisk sette en landmåler stav opp på skiva for å se forskjellen.

Leupold setter ofte litt unøyaktige betegnelser. Kikkerten heter feks 3-9x men hvis en leser tilleggs opplysningene på div nettsider kan det stå 2.7-8,9 virkelig forstørrelse(bare et eksempel).

Slik oppfatter jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Dette må være paralakse feil. Har Swaroen paralakse justering, i tilfelle sto den riktig justert?

 

Når dere så igjennom kikkerten, var den rettet mot skiver på hundre meter eller mot noe på en mye mindre avstand?

 

De fleste kikkerter er paralakse justert til 100m. Prøv hvilken som helst kikkert mot veggen hjemme i stua og du opplever det samme.

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål er om det ikke er noen fast verdi på "forstørring" på de forskjellige merkene? Jeg hadde i hverfall blinken mye "nærmere" med min Leupold på 9x enn han sin Swaro på 10X

 

Forstørrelsen er en absolutt størrelse, som ikke produsentene kan definere slik de vil selv. Men mange av de runder litt av.

 

Bildet i swaroen skal være større på 10x enn bildet i leupolden på 9x.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...