Jump to content

165grain Hornady Interlock på elgjakt?(Funnet bedre kule)


WinchesterM94

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvordan nevnte kule(165grain Hornady Interlock) er på elgjakta? Kaliberet er/blir 30.06, ikke maxladet men nok til storviltkravet. Jeg regner med den ikke er ideel men er den brukenes? Ser 180grains varianten er mye brukt i distriktet mitt.(Norma Forbedret Elite ammoen)

 

Lurer så jeg slipper og kjøpe en stor ask med kuler jeg aldri kommer til å bruke opp :?

 

Så noen som har brukt den og har noe og si.

 

Endret har funnet bedre kule les lengere ned i tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interbond er IKKE det samme som forbedret elite! Interbond er ei loddet kule som etter mine tester funker bedre enn oryx, har bedre ballistiske egenskaper og tåler hastighet. Så det er ikke noe å spekulere i, det er bare å kjøpe. Jeg har selv bestillt meg ei ny eske jeg! Se på testene mine du:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=60687

dsc00648fo6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har jaktet med de fleste premiumkuler, og av de loddede variantene er Interbond min store favoritt. Jeg og bruttern har etterhvert skutt en god del elg med denne kula. Vanvittig seig kule som gir STOR diameter og hurtig utblødning.

Jeg har brukt 180 grs i 30-06, og mener det er en fin vekt til kaliberet. Men jeg tror nok du blir fornøyd med 165 grs også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 2 hjort i år med 165 gr Interlock. På den ene (en spissbukk) stod kula mot skinnet på baksiden . Hadde mistet mye vekt men så brukbar ut. På den andre (en storbukk) gikk kula helt i hakkelse da skuddet satt litt høyt og tok undersiden av ryggrada. Jeg hadde egentlig ladet disse patronene til bukkejakta i august men gadd ikke lade nye med bedre kuler men jeg kommer ikke til å løsne skudd mot noe større enn rådyr med Intelock mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bruker 220gr hornady rn kulai 308.walter pipe med1-10 .måsi at dette fungere utmerket på elga somjeg har skutt i høst. veldig tydelige skudd tegn. bruker 250gr aframei 9,3-62 og ser ut somdi gir mindre skudd tegn, skal prøve noe som er litt mer ekspansjon villige neste år.

tunge kuler i moderate hastigheter er tingen :P

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mer erfaring enn en ett dyr med 165 interbond i 308 i høst og det var ikke oppløftende. Jeg ladet denne kula med middels ladning til en kompis og han skøyt en pen okse på ca 50-60 meter med skudd i bogen, resultatet var tømt kule med 38 % restvekt som satt inne i bogen på utgangs siden. Ble utrolig stygt slakt,hadde blodsprengt slagside til bak mellomgulvet. Elgen gikk ikke mer enn 15-20 meter og det blir annen kule på han til neste høst!

Link to comment
Share on other sites

165 grs. Interlock var mi elgjaktkule i mange år. Jeg valgte den, i konkurranse med bl.a. Nosler P., etter ganske grundige testskytinger i blaut myrjord! Og den holdt godt sammen, og gjorde OK jobb på et bra antall elg. Jeg ladet den så den hadde ca.800 - 850 m/s når den traff elgen (spesielt interesserte kan lese VJ nr. 1/96). Det var først da Barnes X kom at den ble "pensjonert" for min del. Jeg mener den er et brukbart alternativ for de som jakter på alle våre hjorteviltarter. Den gir i mindre grad gjennomskyting på mindre vilt enn de nye "superkulene".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...