Jump to content

9mm rifle lading


Mastodon

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vil lade tunge kuler i 9mm.

 

Jeg vet jeg må andre ladedata i en rifle enn et håndvåpen.

 

Våpenet er en Marlin Camp Carbine i 9mm. Løpet er 16,5 tommer.

 

Kulen jeg har lyst til å bruke er Winchester 147gr HP Silver Tip

 

Kan noen av dere hjelpe meg her?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke endre ladedataene. Du vil kanskje kunne vinne hastighet på å prøve tregere krutt som VV 3N37 og VV350, men ikke mye. Den ekstra løpslengden gjør at du får ekstra hastighet fordi alt kruttet brenner i børsa og ikke på utsiden. Tror ikke det er lurt å griselade til denne børsa heller siden den er basert på tungt sluttstykkeprinsippet, Camp Carbinen er litt for sjelden i Norge til at du bør misshandle sluttstykket med griseladninger. I mange tilfeller kan man gå ned på ladningen til pistoldata fordi forbrenningen blir mer effektiv i det lengre løpet.

 

Ladedata for 9mm:

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriInternationalReloguide2009.pdf

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takk Øivind!

 

Bruker som regel VV sin tabell når jeg lader så den er jeg godt kjent med:)

 

Ja det kan være skummelt å lade for hardt, i og med trykket er høyt over en lengre tid..

 

Men jeg vil nok få en bra utgangshastighet siden eksplosjonen får lov til å påvirke kulen over lengre tid.

 

Skal prøve meg fram med litt svakere ladninger enn for pistol, kronografere og holde meg rett under sub hastighet siden den har lyddemper.

 

En rifle med høy morro faktor og rimelig billig å skyte med:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Marin camp 9 Den har hausken demper.Har ikke skutt med underlyds ammo ,men antar du vil høre raklinga av sluttstykket godt.Jeg bruker stort sett bare støpte kuler i min.Har like god presisjon som mantlet ,i allefall de typene jeg har prøvd.Kulevekta er 124gr og 4,5 gr N340.Dette gir 372 m/sek i min.Samme ladning går ut med 347 m/sek i min 9mm Tanfoglio.Praktisk å bruke samme ammo til begge.

Har også vurdert å skaffe meg noen tyngre kuler til underlyds ladninger.

Kan skrive under på at denne rifla har høy morro faktor.Har montert en laser så det er bare å peke og la svermen gå. Blir litt dyr i drift med guttungen med på banen. :shock:

Link to comment
Share on other sites

har skutt noe camp45 med demper, og det er ikke et fornuftig våpen å dempe. mekanismen åpner så fort at det smeller godt utav utkasteråpningen, uansett demper.

 

gikk en tråd på silencertalk hvor en fyr bygde om en camp45 for å få det stille. kort pipe, porting av pipa, kraftige rekylfjærer, og økt sluttsykkevekt skulle til for å få lydnivået akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har T/C Contender 10" bullbarell. I use N-310, N-320, N-350 and 3N37 powders.

 

H&N 125gr N-310. 0,22g 340m/s

Lapua R-381 3N37. 0,46g 457m/s

H&N 125gr 3N37. 0.46g 477m/s

H&N 125gr 3N37 0,38g 392m/s

H&N 125gr 3N37 0,42g 428m/s

Lapua R-381 N-320 0,36g 426m/s

Lapua R-381 N-350 0,53g 483m/s

Lapua R-381 N-320 0,34 393m/s

Lapua R-381 N-350 0,46 453m/s

Archipelago 125gr N-320 0,30g 373m/s

Archipelago 125gr N-32C "Tin Star" 0,28g ?m/s

Archipelago 125gr N-32C "Tin Star"0,30g ?m/s

Archipelago .357" 158gr N-350 0,30g 307m/s (for silencer).

 

Archipelago; copperplated resitzed FN. H&N copperplated RN. Lapua FMJ RN

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...