Jump to content

Hvordan virker orrfugl-lokkefløyta?


tunderbrd

Recommended Posts

Det er bare så pinlig! :oops:

Bestillte meg ei fløyte for å lokke rev, og når jeg først var igang slengte jeg med ei slik metallfløyte til å lokke orrfugl med.

Men jeg får ikke lyd.

:oops:

117__untitled1_1.jpg&w=150&h=112

Er det bare meg som ikke fatter hvordan man bruker den, eller lager den ikke en hørbar lyd omtrent.

Om jeg holder den med munnstykket rett opp, og blåser på dette omtrent som når man blåser på ei flaske

kommer der en syltynn lyd som hunden vår synes er meget spennende.

Men det er vel ikke sånn den skal lyde? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Den der greien hadde jeg faktisk spekulert på og sett på mange ganger tidligere - kan denne virkelig fungere, ja. Den har jo vært i salg i flere tiår -mener jeg. Det betyr vel at noen har gode erfaringer med den når den fremdeles selges? Har aldri hørt at noen har brukt denne på jakt eller i annen sammenheng. Hvis den skal etterligne hanenes tsjoing på f.eks. høstspillet - så må vel denne lyden helst være ganske kraftig, for det er den jo i virkeligheten. Å etterligne samme lyden(sjoingen) med et skikkelig krafttak av et djupt åndedrag utover, fungerer jo ganske bra med noen hundre meters "sendeeffekt" i stille vær...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemmer at jeg fikk inn fugl. Den ene kom flyvende mens jeg bare gikk og "tsjoet" litt. Gigabom på den... Satte meg ned og prøvde å lokke litt til, og to til kom etter kort tid. Artig i og med at jeg aldri hadde prøvd det før. Har ikke fått gjort det etter det. Er overhodet ingen ekspert på lokking, så det var kanskje tilfeldig!

 

En kan finne orrhanelyder på nettet. Denne går det an å bruke: http://www.rspb.org.uk/wildlife/birdguide/name/b/blackgrouse/index.aspx

 

Er ikke lett å imitere annet enn "Tsjoinga"! Synes det er vanskelig nok å få til noe som ligner i det hele tatt faktisk. Blir liksom ikke helt riktig uansett synes jeg, men det kan jo hende orrhanen tenker annerledes!

 

Kraften fra denne fløyta kan nesten ikke sammenlignes med å gjøre det uten. Fløytelyden bærer langt i forhold tror jeg. Imidlertid synes jeg det er lettere å få til riktig tonedybde uten fløyta. Kanskje greit å bruke bare munnen om du mistenker at fuglen er ganske nær.

 

Tips jeg har fått er blant annet at du bør komme deg ut på ei myr der det vanker orrhane så tidlig som mulig. Nesten før grålysningen. Sett deg til i myrkanten og lokk, men ikke vær helt hyper. Varier hvor ofte du "tsjoer". Hvert halvminutt i snitt kanskje? Litt på gyngende grunn her, men om du hører orrhanespill når du er i skogen kan du prøve å legge merke til hvor ofte "tsjoinga" kommer. Bruker du lokkefugl i tillegg kan det jo bli artig!

 

Det beste er kanskje om du tar opp lyden, fra feks den linken jeg har gitt her, på en eller annen opptaker og drar en slepebrøler ut i skogen og spiller av!

Link to comment
Share on other sites

Er det fler orrhaner sammen, kan det "tjoes" ganske ofte. Men samme hanen tar ikke mer enn to-tre på rad før den venter litt. Man kan imitere flere fugler ved å vri på hodet og blåse ut lyden i forskjellige retninger. På avstand vil det høres ut som om lyden varierer, og det er flere haner tilstede. Noe som ofte lokker mer enn en....

 

Selv bruker jeg ikke fløyte, har alltid hermet lyden med bare munnen. Fungerer fint, men lokking er avhengig av hvilken "modus" fuglen er i. Er den i en gruppe med andre haner, vil den neppe komme. Hele gruppen kan bestemme seg, dersom de ellers er rastløse. En hane som "buldrer" vil sjelden komme. Lokking er som jakt ellers, veldig uforutsigbart. En dag eller en hane kan komme sporenstreks, mens i en annen sitasjon er det håpløst.

 

Men spennende er det! For som regel får man ihvertfall svar, dersom det er orrhaner i nærheten..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...