Jump to content

Howa og 6,5 x 55


Stihl Crazy

Recommended Posts

Snakka med en hyggelig kar på Jaktdepotet i dag, da jeg bestillte noe derfra, spurte om prisen på ei t3 i 6,5 x 55 men det var ikke lett å skaffe, skjønte jeg. Men han sa at Howa skulle komme med rifle kammra i 6,5 i løpet av våren/ sommeren. Mener å ha hørt dette ryktet ett par ganger før men kanskje det stemmer denne gangen da j.depotet selv opplyser om det. Så får tiden vise om dette er noe å vente på.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke første gangen de sier at Howa skal komme i 6,5x55. Jeg sendte en forespørsel før jeg kjøpte rifle, da fikk jeg til svar sommeren 2009, men skjedde ikke noe, så sendte ny forespørsel å fikk da til svar at de jobbet med saken, men at Howa slet med å få god nok presisjon i 6,5 løpene sine. Men såvidt jeg har skjønt har de jobbet en stund med det nå, så de bør vel begynne å komme i mål snart?

En ting jeg ikke skjønner, er at mange sier at Howa har svært god presisjon(i forhold til pris i hvertfall), hvorfor da sliter de med å få til presise løp i 6,5? Produksjonsmetoden er vel den samme, uavhengig av rifle-diameter?

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg ikke skjønner, er at mange sier at Howa har svært god presisjon(i forhold til pris i hvertfall), hvorfor da sliter de med å få til presise løp i 6,5? Produksjonsmetoden er vel den samme, uavhengig av rifle-diameter?

 

Jeg går rundt i halvsvime og innbiller meg at forskjellige fabrikanter bruker litt forskjellige kuleskråninger, friflukter, kanskje til og med riflebommer og div .småtteri. Er det tilfelle, og isåfall kan det være forklaringen? Ikke for det, når man ser hvor store presisjonsforskjeller det kan bli innen samme modellserien så kan man jo begynne å lure på om en skvett med magi er inne i bildet :|

Link to comment
Share on other sites

det kan være jeg husker feil her nå.

 

men mener at howa hadde sin 1500 i 6,5X55 i produksjon for 4-5 år siden men at disse forsvant fra markedet pga problemer med presisjonen.

 

har hatt en howa i 308w fra samme periode i hus å på den børsa var det ingen problemer med presisjonen. den gikk som en stråle.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at vi ikke er mer presise med leveringstidspunktet er at vi sitter med vetorett på akkurat 6,5x55. Prøveskyting av 2 våpen på forommeren 09 var meget hyggelige, mens turen til Japan i Aug var litt mindre oppløftende.

 

Vi krever at vilkårlige våpen skal skyte bedre enn 15mm/3 sk 100m med testammo spesifisert av oss. Når fabrikken kan garantere det, vil det komme både blånerte og rustfrie Howa'r i 6,5x55.

 

Grunnen til at vi er såpass strenge er nettopp 2004 loten som sammenlignet med andre kalibere ikke var tilstrekkelig presise. Det er ingen grunn til at riflene skal være noe mindre presise i 6,5 enn andre kalibere, noe enkelte våpen i forrige loten var.

 

Blir forøvrig mange hyggelige nyheter på Howa fronten i 2010. Med modeller enda bedre tilpasset våre skandinaviske kunder. Løst magasin, justerbar kinnstøtte, justerbare avtrekk er alle på vei i en egen skandinavisk versjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...