Jump to content

Hastighet 308w v/45cm løpslengde


911

Recommended Posts

Hei

 

Har en CG 4000 som det skal monteres en av disse moderne lyd,lys og reaksjon dempende instrument på. Og da lurer jeg på;

(Dette er godt igang, men jeg kan enda endre lengde og demper.)

 

-Er der noen som kan være behjelpelig med prognose for sannsynlige hastigheter ved bruk av 165 grains jaktkuler til nevnte?

-Har noen erfaring med a-tec ctm-4 ved korte 308w løp (vil den bli i minste laget)?

-Er det formålstjenelig å kappe lengden til det gamle kravet på 47cm?

 

 

Det var en gang et sluttstykke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva er for mye fart? Det finnes, iflg erfarne hjemmeladere her på forumet, ingen magisk grense for hvor kort man kan kappe løpet. Man mister fart for hver kappede cm, men det er visst ikke slik at man plutselig mister masse hvis man kommer under en viss lengde. 30-06 vil kunne ha høyere utgangshastighet enn en 308 hvis begge børsene har samme løpslengde og samme kule. Så enkelt er det.

 

Siden 30-06 har mere krutt og ofte lades med langsommere krutt enn 308 vil du kunne få en større stikkflamme og høyere smell enn med en 308, men dette gjelder først og fremst skyting uten demperen på. Riktignok; siden 30-06 i utgangspunktet smeller mer og dessuten lider en smule under over nevnte faktorer, vil du oppleve at smell med demper også blir en anelse høyere, men med dagens gode dempere er dette neppe noe å tenke på. Liten forskjell og nok demping til å unngå hørselsskader i begge tilfelle, så fremt demperen er god.

 

Noen har tidligere nevnt at en 30-06 vil slite demperen litt fortere enn 308 pga mer av alt. Dette gjelder sikkert, men forskjellene er jo små mellom de to kalibrene, så jeg har i hvert fall ikke tenkt å bekymre meg for det.

 

Og til slutt; alt dette avhenger av hvilken ladning du har i børsa, altså hvordan patronene er ladet. Bruker du bare kjøpeammo skal du ikke bry deg noe om det. Kapp så kort du vil, og vil du ha høyere fart i 30-06 får du gå ned litt i kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kort kan jeg kappe en 30-06 uten å miste for mye fart ?

Dette er diskutert oppad stolper og nedad vegger. For de som gidder tar det 2 sekunder å finne gamle tråder.

Denne har tom. talldata, simulert, men realistiske nok.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=24677&p=274155&hilit=l%C3%B8pslengde+fart#p274155

 

Enhver må bestemme selv hva som er for mye fart, og for lite fart.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Søkte faktisk litt uten å bli noe klokere. Sikker bare jeg som er dum :mrgreen:

Snakket med lokal våpensmed som annbefalte og ikke kappe kortere en 52cm nettop pga tregere krutt.

Jeg gikk for en CTM-4. Denne var jo overraskende lett og tres inn over løpet slik at den ble kortere enn cmm-4 demperen.

Blir artig å prøve denne. Har Hausen fra før av på .223.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svart på noenlunde det samme spørsmålet før. Du finner sikkert de hvis du søker på forumet. Men jeg vil bare si at dere ikke mister så mye hastighet at det gjør våpenet ubrukbart til jakt. Jeg lagde min på 47cm. (308win).... Hadde det den gang vært lov å kappe på 40cm hadde jeg gjort det. Nå har jeg ikke tallene i hodet, men finner jeg dem igjen skal jeg gi deg hastighetene jeg målte da jeg ladde 150 og 168 grs Barnes TSX for litt siden. De ble testet begge to i kronograf.

 

Jeg og noen av mine skytterkompiser testet våpnene våre med og uten demper for en uke siden. Med de vi fikk testet, tror det var 4 forskjellige børser med demper vi hadde med da, så tilsvarte hastighetsøkningen MED demper sånn ca 7cm ekstra løp. Alle de demperne vi testet bygde ca 10cm forran løpet. Ga sånn ca 20ms høyere hastighet med demper. Så du kan si at dersom du kapper et løp på 47cm, vil dette våpenet med en demper som bygger 10cm forran munningen tilsvare et løp på 54cm. Dette varierer fra våpen til våpen og enda mer demper til demper, men i grove trekk.

 

Når det gjelder stikkflamme vil dette bli et skikkelig tema ved skyting uten demper. Ved skumringsjakt vil du bli totalt blendet av smellen. Takk, jeg har prøvd.... Med demper så jeg nesten ikke munningsglimt. Kun litt "gnist".

 

Jeg lader med VV140. Kommer til å teste raskere krutt snart. Hadde jeg hatt en 308 med 40cm løp ville jeg definitivt prøvd krutt som er raskere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...