Jump to content

ammo til 6,5 x 55


cdabel

Recommended Posts

Kommer med en nybegynner spørsmål. (prøvde "søk" men fant ikke svar)

 

Hvis jeg forstår riktig finnes det en "treningspatron" for hver jaktpatron, som skulle ha omtrent lik ballistikk. Jeg også forstår at noen av disse treningspatroner er bra til småvilt, slik at det burde være mulig å finne en kombinasjon som kan brukes til både storvilt og småvilt, og som har omtrent lik ballistikk. Men når jeg ser på ballistikk-programet til Norma er treningspatron som tilsvarer "Oryx" en hullspiss patron. Kan den brukes til småvilt? Den andre jaktmatch til Norma heter så mye som "Fågel", men den jaktpatronen den tilsvarer (Nosler Partition - 9,1 g) ser ikke ut til å tilfredstille energikravet for storvilt. Finnes det andre alternative kombinasjoner?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert godt råd å gå ut i fra at forskjellige patroner gir forskjellige treffpunkt, men jeg trodde at de gjorde et poeng av at treningspatronene gikk så lik jaktpatronene som mulig. Ville det ikke vært bra å ha en småviltpatron som var laget til å gå så lik storviltpatronen som mulig? Det virket som om Norma har med vilje gjort at dette ikke er tilfellet. Er det korrekt at den 100gr jaktmatch med hullspiss ikke kan brukes til f.eks ryper?

Link to comment
Share on other sites

Er det korrekt at den 100gr jaktmatch med hullspiss ikke kan brukes til f.eks ryper?

Nei. Den kan fint brukes på rype.

 

Mye treningsammo er justert slik at kombinasjonen av fart,kulevekt og BC gjør at treffpunkt er tilnærmet likt en eller annen jaktammo ved 100 m.

Disse forholdene gjør igjen sitt til att kulebanen ikke er lik og du får ett annet treffpunkt ved andre avstander. Skal du da skyte på ett så lite mål som rype, er sjangsen stor for att du bommer om ikke rypa tilfeldigvis sitter på akurat 100m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...