Jump to content

Varm og lydløs jaktjakke for både vinter og høst?


Postjeger

Recommended Posts

Noen som har erfaring på disse - som en kombijakke - Hva blir varmeste og ok lydløse jakke for både høst og vinter av disse:

 

1. Den nye Harkila X Invisible (med evt. varm løsning under jakken)

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=13001&prodid=5930

 

2. Bergans PasvikII.

 

3. Den ny Norrøna Finnskogen.

 

Viktig:

Mest mulig Regntett

Hette og Snøring nede,midtliv.

 

Noen som har erfaring med Harkila x invisible? Denne har vel ca samme gode lengde som de to andre og er førstevalg fargemessig og kan også brukes til bevegelig jakt i skog i tillegge til langvarig postering.

 

Kan denne Harkila bli like varm som Bergans PasvikII med riktig bekledning under på vinter? Har forstått av andre fine tråder her at PasvikII er hakket varmerer enn Norrønas Finnskogen(?). Har "slitt mye på Finnskogen" og vet hva den står for - som sammenligning.

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et fjerde valg:

 

Thomas Ekberg jakken til Norteam Engros på Løken.

 

Ullfleece, med g-t membran, varm lydløs og vind/vanntett. Alt til en hyggelig pris. Følte jeg fikk mye jakke for pengene!

 

Ta en titt på den før du bestemmer deg?

Link to comment
Share on other sites

Har bare erfaring med den nye finnskogen. Jeg synes den er bra med hensyn til tekniske løsninger og den er nesten lydløs. Skal du ha noe helt lydløst må du vel finne en vadmelsjakke, men finnskogen er mer en nok lydløs for min del. Det som er helt genialt på på den nye finnskogen er at den endelig har fått glidlås til lufting under armene.

 

Jeg synes den nye er litt tynnere enn den andre, så den er jo ikke supervarm. Jakka er som en skalljakke, bare litt tykkere. Jeg brukte den under forrige vinterjakt etter rype, og var godt fornøyd med den da. Jeg var jo stort sett i bevegelse på fjellskia vel å merke. Synes den fungerte utmerket til det formålet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den nye er litt tynnere enn den andre, så den er jo ikke supervarm. ...var godt fornøyd med den da. Jeg var jo stort sett i bevegelse på fjellskia vel å merke. Synes den fungerte utmerket til det formålet.

Takk for fine erfaringer! Når jeg kjente på den nye Finnskogen - så virket den faktisk tynnere enn den gamle, ja. Som kombijakke så er den nok en av de gode kandidatene. Ellers er jeg ferdig med vadmel, på tross av gode egenskaper til tider... Mollskinn på Gore-tex(f.eks. gamle sweedteam) har også vært bra(og utslitt...) - men ikke som kombijakke som jeg tappert prøver å skissere.

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Passvik 2. Den er veldig varm, og av de mest lydløse jeg vet om. Den er etter min mening litt for varm til aktiv jakting særlig litt tidligere på høsten, men til postering er den nydelig. Jeg er også fornæyd med vanntettheten og hetta liker jeg formen på.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med noen av de du ramser opp, men jeg kjøpte meg en Harkila Racoon tidlig i høst og den vil jeg anbefale deg å sjekke ut. Har holdt meg tørr og varm på post, god lufting til drivjakt og mange praktiske løsninger (eks. Gps lomme, glidelås på siden og toppen på radiolomma, barbert fleace som gjør den lydløs etc.)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Harkila Racoon er sikert bra. Skikkelig skalljakke som kombiløsningen går kanskje ut. Har nå Harkila Prohunter som nytt alternartiv, da stillestående jakt og seinhøst/vinter må prioriteres. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=119

 

I tidligere tråder her er Prohunter nevnt som svært varm og solid.

Det er nevnt for mørk farge? Er vel ikke så stor forskjell mot Bergans og Finnskogen i praksis?

Er Prohunter noenlunde like vanntett og lydløs som de ovenfor nevnte tro?

 

Det er jo iallefall morro å prøve noe nytt i en gammel garderobe...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hever til slutt denne tråden, hvis noen skulle mene noe om denne konklusjonen...

I denne vanskelige jungelen av "moderne" klesplagg har jeg fått troen på den rådyre varianten på sikt... Nå er det "postjakke": Jeg velger kanskje 1 forran 2.

1. Harkila Kodiak

2. Harkila Prohunter

Ingen anelse av om hvem som er best. Begge er vel Lydløs ok? Varm Ok? Vanntet Ok?

Link to comment
Share on other sites

Kodiaken foret og således sikkert varm og god og sikkert egent til postering. Prohunter er ikke foret og blir således mer felksibel.

 

NB! Med foret mener jeg her altså varmeforet/vattert/isolerende for. Det er godt mulig Prohunteren også har ett for, uten at jeg er sikker på det, men det er da altså ikke ett som er beregent på å gjøre jakka varmere. Dog vil ei jakke med løsthengende for ofte oppleves som lunere enn ei der alt er sammen laminert til ett lag(såkalt 3-lags).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ProHunter-dress, og er kjempefornøyd!

Alltid vært kald på post, men har fått en helta annen jaktopplevelse med ny dress. Brukt fra tidlig høst til iskald vinter, og har ingen ting å utsette. Solid (5 års garanti på stoffet), og til tross for en del bruk, ser den forstatt ny ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har du vurdert harkila grizzly?

 

Ser det er høst og vinter du sikter på , denne har etter min mening en bedre kamuflasje.

Jeg har selv denne og norrøna forelhogna ,synes grizzlydressen er bedre når det ikke er mye vanndring , norønaen har mere/bedre lufteløsninger men er betydelig kaldere en harkilaen.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen dere!

Takk for gode tilbakemeldinger! Grizzly så veldig bra ut kamuflasjemessig på bildet. Helt enig. Men, det blir vel mye frysing og vår før jeg finner ut av dette..., men slike erfaringsforum er jo genialt. Ikke minst uten å ha muligheten til å prøve plaggene.

 

Spurte også produsenten i valget mellom Prohunter og Kodiak:

Kodiak och prohunter är två mycket bra ställ för skogsjakt.

Kodiak är något varmare då den har isolering.

Kodiak har även 2 lagers Gore-Tex vilket gör att du får vattentäta fickor och så öker inte vikten då det regnar. Prohunter är starkast. Det går inte att få hätta till Kodiak. Båda är tysta. Båda är 100 % vattentäta.

Da blir det vel Kodiak - hvis ikke jeg blir fristet av Prohunter til 5500,-komplett...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen dere!

Takk for ...

Spurte også produsenten i valget mellom Prohunter og Kodiak:

Kodiak och prohunter är två mycket bra ställ för skogsjakt.

Kodiak är något varmare då den har isolering.

Kodiak har även 2 lagers Gore-Tex vilket gör att du får vattentäta fickor och så öker inte vikten då det regnar. Prohunter är starkast. Det går inte att få hätta till Kodiak. Båda är tysta. Båda är 100 % vattentäta.

Da blir det vel Kodiak - hvis ikke jeg blir fristet av Prohunter til 5500,-komplett...

mvh

 

Jeg tror nå du gjør en feil ut fra de ønsker du har. :D

 

Hvis Kodiak ikke har eller kan få hette og dette er et krav fra deg? Gå da for Prohunter som har hette.

Har selv Prohunter og er godt fornøyd. Virker utrolig solid og tror nok jeg forblir fornøyd med denne.

Den kan nok anbefales til "Postjeger" og mange flere.

Den er ihvertfall ikke lett, upraktisk, spinkel og kald. :mrgreen:

 

(Buksene får du også i lang modell, slik at de passer til oss som nesten mister bakkekontakten. :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Feil gjør jeg heelt sikkert. Men jeg gav opp kombiløsningen med hette som et must. Det blir "konkursvarianten", 1 lett skallutgave med hette til fjells o.l. og en tung dressutgave til post og kryping i skog. Regner med dette holder til noen års bruk. Tok en rask vurdering på hvor mange ganger i året jeg bruker hette på skauen for en skogsutgave: Svært få.

Men fremdeles kan jeg ta feil....

 

Hilsen

Har frosset nok

Har vært blaut nok

Kun komfort

 

-Og ja - det kan bli Prohunter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...