Jump to content

Hvilke kanaler er kjekke å ha?


sirhitalot

Recommended Posts

Hei, jeg har tenkt å kjøpe en Icom F34GS, Radioen leveres med Norske, Svenske Jaktkanaler og sikringsradiokanalene ferdig programmert, men kan få lagt inn 10 ekstra kanaler. HVilke kanaler burde jeg legge inn ekstra? Virker fristende å ha politiradio, men byttes ikke de ganske ofte, og er forskjellig over hele norge? Andre kanaler som er greie å ha? Sankekanalene?

 

takk for tips

Link to comment
Share on other sites

F34GS har vel enten 8 eller 16 banker á 16 kanaler, så du kan få inn ganske godt utvalg :wink:

Jeg heller mot maritim VHF som en bank, men hvis du bor i innlandet er den kanskje ikke så aktuell :roll:

Ellers finnes det endel såkalt frie kanaler som er reservert for testformål for serviceverksteder og forhandlere. Disse kan også være greie å ha hvis du i likhet med meg jakter i et område der folk synes det er greit å bruke jaktkanalene når de sanker sauer.

Link to comment
Share on other sites

Ha i alle fall Maritim VHF kanal 16 liggende inne.

Du har vel ikke lov til å sende annet enn i nødsfall men, det er kjekt å høre.

 

Om du har mulighet for repeater på den radioen: Legg inn feil sendefrekvens for politi/anndre kanaler du bare skal høre på. Det er flaut å få noen på døra fordi sendeknappen ble hengende inne.

 

Frekvenser finner du på http://www.scannernytt.net/phpBB3/

Link to comment
Share on other sites

Taubanekanalene er greie å ha hvis du skal drive med taubane/kabeldrift i skog, men om det ikke er hovedtanken så hold deg for all del unna de frekvensene.

Det har skjedd ulykker med akkurat det tidligere, og nettopp det var årsaken til at man satte opp egne taubanekanaler på sikringsradiosambandet.

Forøvrig kanaler man ikke uten videre fikk konsesjon på den gangen.

 

Nå er det ikke lenger forbudt ved lov, men du kan jo sammenligne litt med å bruke samme frekvens som flygelderene bruker når du jakter i nærheten av en innflygingsrute...ikke sikkert man blir så populær... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Taubanekanalene er greie å ha hvis du skal drive med taubane/kabeldrift i skog, men om det ikke er hovedtanken så hold deg for all del unna de frekvensene.

Det har skjedd ulykker med akkurat det tidligere, og nettopp det var årsaken til at man satte opp egne taubanekanaler på sikringsradiosambandet.

Forøvrig kanaler man ikke uten videre fikk konsesjon på den gangen.

 

Nå er det ikke lenger forbudt ved lov, men du kan jo sammenligne litt med å bruke samme frekvens som flygelderene bruker når du jakter i nærheten av en innflygingsrute...ikke sikkert man blir så populær... :roll:

 

Støttes fullt ut.

Forresten; hva skal du med kanaler du ikke har lov å bruke?

 

Det er ingen forbud mot ha kanalene, men det er vel fortsatt ett forbud mot å bruke dem uten å ha konsesjon

Jeg har jaktradioene og alle sikringsradioene og bruker disse da jeg har konsesjon for disse frekvensene, og betaler avgift for dette hvert år 160 kr til sikringsradio og 30 kr til NJFF,

For å få konsesjon på sikringsradioen må man ha noe med jord og skogbruk å gjøre eie eiendom som har konsesjon som landbruks/skogbruks eiendom, det samme gjelder sankekanalene og vinsjekanalene, hva vil skje tror du om noen spør om ett slipp er OK og du missforstår jaktkompisen og bekrefter slipp, og det driver folk i banetraseen og jobber da er du sannsynligvis ansvarlig for andre folks tap av liv etc. Derfor anbefales det deg og holde fingra langt unna frekvenser du ikke har lov til å bruke, da må du nøye deg med de 6 jaktkanalene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...