Jump to content

billige ladesett, pris?


jotte

Recommended Posts

Kommer an på kaliber du skal ha , merkverdige diesett er nok dyrw , Lee har mye bra og billig og der kan du også finne ukurante diesett . CH4D som jeg forhandler ligger gjerne på litt over tusen kroner men det kommer an på kaliber .

Olav

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ovennevnte Lee ladesett i sommer. Greit det, men har byttet ut kruttvekta med en digital en i stedet. Ikke helt fornøyd med kruttmålet heller. Varierer med ca +- 3 grs. Marginalt på større kaliber, men på .222, som jeg lader, blir det mye. Veier derfor hver eneste ladning. Tennhetteverktøyet er en idiotisk vits.

 

Men uansett, om du koster på annen vekt og tennhetteisetter er det fremdeles billigere enn alt annet. Pressa er jeg godt fornøyd med.

 

PS! Det blir MYE dyrere uansett! :wink: Du finner alltid noe ekstra du må ha... Hylsebrett, hylseholder, skyvelær, hylselengdemåler, annet verktøy enn det som er med, diverse krutt, diesett osv osv osv... Det er dyrt å begynne med, men når du er i gang er det fryd og gammen. Kan feks klare å lade Norma rådyrpatroner i .222 til ca 7,- pr stk. Butikkpris er 25,-.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synest min Lee kruttvekt og kruttmål er greie. Har en digital vekt som jeg kontrollmåler med, ca 0,2 grains foreskjell mellom de 2 vektene. Kruttmålet er svært nær null i variasjon med n140 og n160 krutt. Tennhetteverktøyet, tja det er noe rakkel men hettene kommer da på plass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener RCBS sitt start sett er noe av det bedre man kan få som nybegynner sett litt høy pris i forhold til de billigste andre men det er meget god kvalitet på delene i dette settet og dette vil du ikke klare å slite ut hvis du ikke lader mange tusen skudd pr år.

 

Begynte selv med et lee sett kjøpt på parabellum en gang i tiden men det viste seg etterhvert som erfaringen og intressen for større kaliber meldte seg så er ikke den plessa til lee stiv nok.

Link to comment
Share on other sites

Støpejernsdæljen til LEE, Classic Cast, blåser de fleste konkurrentene ut av vannet, sammenliknet teknisk. Tar du med hva den koster i forhold til konkurrentene, blir de blåst ut av atmosfæren. Det behøver ikke hete RCBS eller koste 2-3 ganger mer for å være minst like bra - det er Classic Cast et ypperlig eksempel på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også trygt anbefale Lee Challenger settet. Har hatt mitt nå i to år og er meget fornøyd. Tror du skal lete lenge etter å få mer for pengene enn Lee sitt ladeutstyr.

 

Jeg lader lett helmantel-patroner som samler tre kuler på en klistrelapp med min A-bolt (verre med skytteren som oftest ). Dette er skikkelige kuler selvfølgelig og alle kruttladninger veies på ladeskipet.

 

Det er et lite minus med det og det er kruttmåleren (den som ser ut som en liten rundsilo). Min og flere andres erfaring er at den ikke er til å stole på 100%. Har opplevd variasjoner opptil +/- 2 grains og det kan være skummelt mye hvis du opererer med nesten maksladninger.

 

Et lite tips: Det er meget lav dollarkurs nå så det er mye penger å spare på å bestille fra junaiten

Link to comment
Share on other sites

Kruttmålet som følger med er jeg veldig fornøyd med. Mitt er nøyaktig på 0.1 grain ved normalt krutt, og 0.3 grain for grovt krutt.

På siden er det en skrue som kan justeres etter grovheten på kruttet.

Den manuelle kruttvekten er også meget presis, men den krever at den står rett i sporet sitt. Samt at underlager må være helt vannrett.

 

Er enig i at Classic Cast er den desidert beste pressa, men Challenger kittet gir mest for penga. I starten er det mer enn godt nok, og en oppgradering kommer uansett i fremtiden en gang.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at du ikke tar kittet, men går spesifkt tilverks og bare kjøper det man vet man har bruk for.....eller blir fornøyd med (ikke minst).

 

- Lee pressa, helt ok. Tro den alene koster rundt 600-700.

- 2 sett med Lee Breech look bushings. Total rundt 200 eller deromkring.

- Lee Die sett, rundt 200-300 kr pr. kaliber.

- RCBS Hylseholdere, (1 stk pr. kaliber), rundt 90 kr, pr. stk

- Lee Kruttmål, ca. 400 kr.

- Ymse ræl som kruttrekt, hylsebrett, hylsetrimmere, smøring, etc...si 500-1000.

- En RCBS håndholdt tennhetteisetter. 500,-

- En digital kruttvekt MTM eller en fra Frankfort Arsenal, ca. 400-500 kr.

- En hylsetrommel m/bøtte og skallseparator, ca. 900 kr.

 

Du kan vri deg i stolen 13 ganger, men å tro at du kommer noe rimligere ut av dette en det som står ovenfor før du er fornøyd kan du bare glemme uansett hva som sies.

 

Det er mye som går an av billige løsninger, men MÅ HA faktoren slår til bråfort ettersom du ser hva som ville øke FØRNØYD faktoren.

Link to comment
Share on other sites

takker for mange gode råd, ser ut som om Lee settet har funnet veien til mange der ute, får vel samtidig se om det finnes et brukt marked for dette. kan vel være noen blanke kr å spare der også i så fall...

 

ble litt smartere nå. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er du sikker på at du på død og liv skal ha et billig ladesett????????

Vil anbefale deg å gå for en skikkelig presse med en gang. Sjekk Forster Co-Ax, først som sist.

Med litt stell holder denne pressa livet ut. Dersom du skal lade mer enn ett kaliber, er det en kjempefordel med universal hylseholder for de fleste hylsebunner. En annen fordel er innfestinga for diene. Helt topp! Vet ikke om smartere måte å gjøre det på. Har en slik selv. Den er fra tidlig åttitall, og fungerer som en drøm. Har også Lee sitt Anniversary sett, Men det er lite i bruk. Lee hetteisetteren er lett å bruke, og gir god kontroll på det du gjør. Det er tross alt svært viktig å ha full kontroll på den biten. Pressene er ofte litt ufølsomme her. Co-Axen er enstasjonspressenes Rolls Royce. Ikke spar penger på en så viktig bit.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har iallefall oppdaget at billigt ikke er billigt når man spinner av med denne ladinga.

Det vil ta noen år før man tjener inn innvisteringen, så jeg har omdefinert det å lade for

å spare penger til å si at det er en hobby.

 

Den dagen pressa er nedslitt, så er begynner man sikkert å tjene på hver patron, men

da er man i gang igjen med ny presse og nye kostnader fordi man skulle spare penger

i første omgang.

 

Er ikke dumt å trå til med noe skikkeligt med en gang, men hvor grensen er for hva det bør

koste vet jeg ikke.

 

Men uansett.......jeg angrer ikke. Det er en fin hobby.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...