Jump to content

Søling av krutt fra fylte hylser (Dillon XL650)


Orion

Recommended Posts

Har et lite problem med at det kastes noen kruttkorn utav de fylte hylsene hver gang lade-armen dras og hylseholderplata roterer. Blir jo endel søl av dette. Er det noen måte å unngå dette på.? Har jo funnet en måte ved å sette fingeren på hylseholderplata mens denne roterer og presse den ned, for å dempe rotasjonshastigheten. Det virker, men jeg syns det er litt tungvint. Burde vært unødvendig.

 

Er det noen her på forumet som vet hva som kan gjøres, er jeg glad for tips. Kanskje det er feil innstilling?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har løst problemet med at hylsene kaster ut krutt. Det er kun en justerings-sak. Senter-skruen som holder hylseplata, må settes til med akkurat nok kraft til at plata roterer rolig. Settes den til for hardt, klarer man ikke å rotere plata, for svakt så får man dette problemet at plata "snapper" på plass i indexeringen, og hylsene vibrerer og kaster krutt. Justerte litt av gangen, bare ørlite, og prøvet, helt til jeg fikk plata til å gå jevnt og rolig uansett hvordan jeg beveger ladearmen på pressa.

Nå går det helt fint, selv med lange .223 rem hylser som er ladet 95 % fulle.... :P:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg hadde samme problem ved lading av 9mm amo. Jeg klippet til en filt ring som jeg la under senter skruen mot hylseplata, på den måten kan jeg skru senter skruen til slik at hylseplata roterer med litt motstand fra filten. Skrur man denne skruen til slik at den får motstand uten noe mellom, er jeg redd det blir unødig slitasje på skrue og/eller plate over tid. Husk disse pressene har en tendens å bli brukt i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...