Jump to content

Hundesak! Tap på hjemmebane


Shadob

Recommended Posts

Må bare innse at slaget er tapt :( .

 

Tidligere har mine hunder alltid vært hundegårdshunder - og jeg har hatt eneansvaret.

 

Når vi skaffet oss en tysk j.t. hvalp - skulle den bli en kombinert jakt/familiehund.

Det var betingelsen for å "gå på" en ny hund igjen - men skjønner fortsatt ikke hvorfor det ble satt betingelser - da de andre aldri har hatt noe forhold til hundene "mine" :roll: (men de hersens kattene som de har dradd inn - har omtrent vært guddommelige :? . Og når vorsteh`eren tok èn for noen år siden - var det nærmest krav om avliving :? )

 

Demokratiet seiret - men tror (les: vet) faktisk at diktaturet (sett fra hundenes ståsted :wink: ) som tidligere har rådd - har vært mer vellykket.

 

Det jeg var klar på fra begynnelsen av - og alle var enige :roll: - var at hvalpen skulle ha sin faste plass. Og kona investerte i en behagelig hundeseng.

 

Hvis mine andre hunder hadde visst hvilken seng hun hadde fått - ville de snudd seg i graven :) .

 

Månedene gikk - og jeg "arresterte" familiemedlemmene til stadighet med at sofaen ikke var hva vi var enige om :? .

 

Sålenge jeg var tilstede - var plassen hundesengen.

Og når hun lurte seg til sofaen - og jeg kom inn - spratt hun ned som om hun var blitt bitt av en klegg.

 

Når jeg ikke var der - var det fritt leide overalt.

 

Hva har det resultert i?

 

Jo - hun har knurret når noen av familien har kommet mens hun har ligget i sofaen.

 

Dette har de selvsagt reagert på - og har hatt en formening om at hun ikke var bra i hodet.

Noe jeg var helt uenig i!

 

Jeg prøvde å foreslå at hun har blitt usikker på hva som har vært lov pga. familiens "unnfallenhet" - og at hun har hevdet sin plass pga. det.

 

Selvsagt fikk jeg ikke gehør for dette :shock: .

 

 

De siste 6 ukene har jeg tillatt henne sofaen - og knurringen er borte.

Nå vet hun at hun har lov å ligge i sofaen :oops: - og trenger ikke å "tenke" mer på den saken.

 

Vel!

Det gode med å ha tillatt noe jeg aldri har drømt om - er at jeg har fått vist at jeg hadde rett :lol:

 

Nå skjønner jeg supporterene til Lyn, Rosenborg osv - når det blir tap på hjemmebane :cry:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg fikk første hunden min var jeg streng og konsekvent. ALDRI sofa, seng, tigging osv. Det klarte jeg å holde i 13 år. Helt til gnomen Amigo kom i hus. Da var løpet kjørt - han sov i senga (er kasta ut derfra nå) og ligger flatt ut i sofaen og gjør stort sett som han vil :oops:

Er visst noenlunde det samme som skjer etterhvert som barnetallet øker :)

Link to comment
Share on other sites

Artig historie shadob så lenge jeg slipper å oppleve den selv :lol:

Seriøst så ser dette ut som et typisk "ungdomsopprør" fra en 15-18 mnd unghund som vil teste ut noen grenser i familien som ikke er helt samkjørt på "lov og rett". Sett det før :roll:

Skal ikke vedde på dette ettersom jeg ikke kjenner hunden din men.......

Det er iallefall helt sikkert at det er en stor utfordring å være konsekvente innen en familie når det gjelder håndtering av hund. Min erfaring er at dette er viktigst frem til hunden er ferdig med sin siste kjønnsmodning ca 18 mnd alder avhengig av rase og selvfølgelig individuell forskjell.

Det er jo en Terrier. Blir ikke lettere av den grunn, men skal man ha en turbo jakthund som aldri gir opp så får man med et par utfordrende egenskaper også :wink:

Link to comment
Share on other sites

.

 

Mener du det er rasen som er årsak til forfatningen?

Mener vell at enkelte raser er mer disponible enn andre, nå har jo du erfaring med vorsther så regner med du veit hva du driver med, noen raser er enklere enn andre,noen idivider er enklere enn andre, har selv hatt Gordon som banka drittn ut av vorsther for å si det sånn, ikke trivelig og 50% førerfeil :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nå ser ikke jeg sammenligningen med mitt problem (eller idag er det vel utfordring det heter :lol: ) - med en gordon som banker en vorsteh, eller en schafer som får bank av en rotweiler eller omvendt.

 

Med unntak av familiefeil (som du beskriver som førerfeil).

 

Det som er helt klinkende klart etter mitt fattige skjønn - er at det er slitsomt å ha hunder som skal banke andre :!:

 

De har jeg hatt et par av - og er det virkelig noe jeg ikke savner - er det den type hunder!

Link to comment
Share on other sites

Nå ser ikke jeg sammenligningen med mitt problem (eller idag er det vel utfordring det heter :lol: ) - med en gordon som banker en vorsteh, eller en schafer som får bank av en rotweiler eller omvendt.

 

Med unntak av familiefeil (som du beskriver som førerfeil).

 

Det som er helt klinkende klart etter mitt fattige skjønn - er at det er slitsomt å ha hunder som skal banke andre :!:

 

De har jeg hatt et par av - og er det virkelig noe jeg ikke savner - er det den type hunder!

Joda skjønner den, men du må lese litt mellom linjene da, det er feil vi lærer av og du er ikke helt fersk, tar du ting som en utfordring løser du dette på strak arm :D

Link to comment
Share on other sites

Sofakrigen er over :( .

 

Nå får vi se om den blir en jakthund allikevel :roll:

 

Du vet nok like godt som meg at det skal mye til for å ødelegge jakt genene til en tjt. Du og familien tror jeg er langt i fra det resultatet uansett sofa eller ikke :D

Link to comment
Share on other sites

Kjenner igjen problemstillingen med at alle ikke er like konsekvente, og det vil bli utnyttet av hunden før eller siden. Jeg gidder ikke den problemstillingen lengre, derfor foretrekker jeg å ha dem i hundegård. Sosialiseringsbiten så har jeg hundene inne i huset av og til, men primært så bor de i hundegården. Har nettopp fått valp i huset, den har jeg inne så lenge så mulig slik at det er mulig å ha den i hus når den blir voksen også.

Link to comment
Share on other sites

Sofakrigen er over :( .

Nå får vi se om den blir en jakthund allikevel :roll:

 

Beste jakthunden jeg har hatt, og sannsynligvis noen gang kommer til å få, voks opp i fotenden av senga mi. Den var en ekte sofa-kriger, som gikk inn og ut av huset som den selv ville. Gikk fritt på tunet, lå foran ovnen i kjøkkenet, i godstolen til fatter'n i stua osv. osv.

 

Den jeg har nå, som i mine øyne ikke er fullt så god (selv om fellingsresultatet er bedre nå enn med gamlebikkja - først og fremst på grunn av jegerne og kunnskapen om jakta), var også innehund som valp, men har stått i hundegård de siste par årene.

 

Ser ingen praktiske forskjeller i forhold til jakta.

Link to comment
Share on other sites

Det handler om grensesetting på alt. Grensesetting og dressurtrening er like aktuelt og like moro for alle i familien - og skader ikke en hund.

Værsågod er det gyldne ordet. Ingen handling fra hunden før den kommandoen. Det gjelder like godt opp i sofa, opp i seng, inn og ut av bil, inn og ut ytterdør, adgang til rom osv osv. Kast en godtebit over dørstokken el opp i sofan etter hva det måtte være. Hunden får ikke krysse grensa før den søker kontakt med deg(øyekontakt) og så la hunden ta godtebiten. Tøy Gradvis grensene...

 

 

Hos meg hopper hundene fritt oppi sofa og seng, mens hos kjæresten holder dem seg på gulvet og ber om lov først. Jeg synes det er ok med en hund i sengeenden når jeg er alene, og liker nærheten med hunden når ho ligger i fanget en kveld.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne ikke falle meg inn å la bikkjene være i møbler, det være seg seng, sofa eller annet, men jeg kan ikke tenke meg at det har noen innvirkning på deres egnethet som jakthunder om jeg skulle latt dem få lov. Derimot er jeg sikker på at en hund som knurrer til familimedlemmer trenger å lære sin plass i hierarkiet - og det fort, før den biter noen.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er vi ikke helt enige, men vi inngikk kompromisser før vi skaffet hund. Og heldigvis, vi har begge fulgt dem etterpå. For å ta sofa som eksempel. Jeg ville ikke under noen omstendigheter ha hund i sofa/seng/stoler. Min kone ville. Resultatet ble at hundene får ligge i fanget vårt i sofaen. Aldri alene i sofa. Vi er begge konsekvente på det, og hundene vet det. Problem løst.

Men, nå har vi ikke unger ennå.......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...