Jump to content

Kompen/porting i løpet blåser mantel i taket


Cesandberg

Recommended Posts

Heisann, valgte å legge denne under praktisk skyting, da det er der det finnes mest komper og portinger i løp på pistoler.

 

Her er problemet:

 

Vi har en skytehall som er kledd med tommes plank i taket, og denne hallen har vært i bruk i ca 6 måneder. for et par uker siden la jeg merke til at det var en god del små krutt samt mantelrester i taket rett over der skytterne starter skytinga. denne hallen er ikke mer enn 4 m bred og ca 2,5m til taket, så det blir samme startposisjon hver gang.

 

Bilde av taket etter 6 måneders skyting:

mantel1.jpg

 

Etter at vi oppdaget dette så hang jeg idag opp en pappplate i taket, og så skjøt vi med 2 forskjellige openpanger, jeg skjøt med en original BUL M5 ultimate racer .38super med komp, men uten porting i løpet, og kompisen min skjøt med en Limcat/STI hybrid .38super med komp og porting i løpet. Limcat er forøvrig akkurat overhalt og byttet løp og komp samt portet opp, men problemet har oppstått lenge for denne ble overhalt. Siste openpang som er brukt der i hallen er en Tanfoglio open by henning W, usikker på betegnelse, men det er komp og mye porting i løpet på denne.

 

Bilde av pappplate etter 10 skudd med begge pistoler:

 

mantel2.jpg

 

Når jeg skjøt 10 skudd med BUL så ble det ikke noe som helst perforering av papplata, men når vi skjøt med Limcat så sier jo siste bilde sitt.

 

Noen som har noe formening om dette er normalt, eller hva som kan evt gjøres for å unngå dette hvis det er en feil på pistolene. Det henger såpass mye mantel i taket at hvis en drar handflata kjapt over det så kutter en seg greit opp.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kuler har dere brukt i Limcat'en?

Er det belagte kuler (Berry's, Frontier el.) kan dere prøve noen vanlige JHP for å se om det er problemet (ikke bruk vanlig FMJ i Open pang).

Er vist ikke alle openpanger som takler belagte kuler da de kan miste mantelen. Også viktig å være forsiktig med krympen hvis en bruker disse.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Berry/Frontier i min Bedell Shorty men enkelte andre har hatt problemer med dem.

Prøv med mindre krymp.

Krymper man for hardt kan man skade kobberet slik at det går i filler. Spesielt med farta i en open pang.

Det eneste krympedien min gjør, er å rette opp hylsen etter ekspansjonen for å kunne sette i kulen. presser ikke noe ekstra.

 

 

Problemet med vanlige FMJ i Open er den åpne bunnen. Kruttgassene smelter litt bly og legger det igjen i compen. Denne oppbyggingen vil etterhvert redusere effekten av compen og kan være ett helvete å bli kvitt. hydrogenperoksyd eller Dremel er vel de mest brukte metodene.

Derfor er det best med JHP eller TMJ kuler uten åpent bly bak.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg tenkte akkurat det samme, at kompen og portingen fungerte etter "ostehøvel" prinsippet. Skal jaggu få skutt endel skudd inn i et kulefangermedium som ikke deformerer kulene, så kan en se hvordan de ser ut, det er iallefall markant med mantel som kommer opp av portingen. Ellers så har vi opplevd at frontier har sluppet kobberbelegget i .40s&w også, med en faktor på ca 175.

Link to comment
Share on other sites

Har sett mye billigrask som røyter "mantel", gir pene bly-spiraler rundt kulehullet i skiva. At disse kan gi krøll i en portet pipe overrasker ikke, de har jo som regel en ganske skarp kant. Hvis pipa er helt ny kan det kanskje være grader som slites ned over tid, litt HP-ammo kan kanskje hjelpe til?

Link to comment
Share on other sites

Både Limcat og Tanfoglioen er forholdsvis nye pistoler, eller har nytt løp og komp som er portet nå nylig, så er nok mest sansynlig det som er årsaken ja. Børsemakern ble kontaktet og han mente også at dette ville gå seg til etter hvert.

vi skal sjekke presisjonen og se, men den er har vært god frem til nå på begge pistolene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...