kalle Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Har kjøpt Alfa bever støvler med gore tex membran. Kan man bruke samme smøring som til vanlige lærstøvler, eller er det spesiell smøring for gore tex støvler? Hvilken smøring er best? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
idawox Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Selv på mine viking, bruker jeg noe bivoks eller hva det er.. Slik en rund boks på xxl. Funker fett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 (edited) Det er helt riktig det ja Edited June 3, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schatten Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Har selv et par Walking King fra Alfa som brukes gjevnt vår, sommer og høst. Metter med Sno-Seal 1 til 2 ganger i løpet av sesongen og er alltid tørr og varm på beina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil-A Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Jeg fikk disse støvlene når jeg var inne i militæret, og da fikk vi beskjed om at vi kunne bruke helt vanlig kiwi smøring også på disse. Jeg mener det var noen lyse huer blandt ledelsen som kontaktet leverandøren av støvlene og hørte med dem hvilken type som kunne brukes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jegern79 Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Kjøp Skinnlåvens lærsmurning på Felleskjøpet. Dette er ren bivoks, og skader ikke membrannet. Dessuten er den fin å smørre hender og føtter med når man er i felt. (bruker dette som en del av survivalsatsen) Lukter honning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lee303 Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Det står noe her: http://www.xxl.no/templates/magasinArti ... x?id=78979 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rak Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Har prøvd mange forskjellige remedier med blandet hell. Skal jeg anbefale noe så er det absolutt denne: http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2056 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beech Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Jeg kan anbefale Mink olje. Funker veldig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pow Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Kiwi inneholder silikon som ikke skal være helt heldig for gore-tex. Bruk midler som anbefales for Gore-tex http://www.alfasko.no/servicecenter/skorad/behandling-av-gore-tex-produkter Jeg bruker Nikwax Aqueous Wax som er en flytende voks som skal påføres på fuktig lær og kommer i svart, brun eller ufarget. Dette er den mest praktiske og beste smøremetoden jeg har prøvd så langt. Denne bruker jeg etter hver jaktdag. Et par ganger i året smører jeg skoene inn med Nikwax bivoksen som de fleste sportsforretninger har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pow Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Hold deg LANGT unna minkolje til Gore-tex, Beech..mister pusteevnen fullstendig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beech Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Hmm, hva mener du med mister pusteevnen. Har vært på flere turer, ca 7-8 dager i skogen, fjellet. Har egentlig altid smurt med minkolje, og har egentlig bare gode erfaringer med den. Har Crispi Besseggen sko, og de er goretex, fungerer fint på mine sko... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikr Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 De blir klamme og jævlige..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts