Jump to content

Erfaringer med DuraCote?


Mauser M03

Recommended Posts

Heisann, det er vel flere av forumets brukere som har brukt DC en stund nå? Jeg har planer om å bruke dette, men ønsker å få vite hva erfaringene er etter å ha blitt brukt "i felt". Sitter det godt nok på pipe/kasse til ikke å bli skrapt av gjennom tett krattskog.

Tåler børsa med DC å gnikke på skulderen til en hundefører?

Link to comment
Share on other sites

Lakka rifla med DC i fjor, Dette blir andre sesongen jeg har det på rifla, og har ingen dårlige erfaringer med den! Gnikking på skuldera tåler den hel fint, og har heller ikke hatt noen problemer der teleskopdemperen blir skrudd av og på løpet. Tok å lakket stokken i år, så nå får vi se hvordan den holder mål denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøker så godt jeg kan å være Vetle Valsgård, privatpersonen, heller enn Vetle Valsgård, selgeren, her inne på kammeret. Derfor kommer det ingen stor tordentale om Duracoats fortreffelighet og andre produkters ubrukelighet i denne omgang.

 

Jeg nøyer meg med dette:

 

- Duracoat er utviklet til bruk på våpen. Noe Biltemas lakk ikke er.

- Hadde andre kommersielle og rimeligere løsninger vært like bra som Duracoat, til lavere kostnad, kan du stole på at

det hadde vært disse som ble tatt i bruk av Forsvars-/Politietater rundt i verden som forholder seg til budsjetter.

- Jeg har siden oppstart kun hatt èn misfornøyd kunde, som selv sa at det var han som hadde gjort feil under påføringen.

- Jeg har selv en rifle som er lakkert med nettopp Biltemas grunning og spraylakk. For å si det på denne måten, den rifla er en del av grunnen til at jeg ble forhandler av Duracoat. Den har stått i skapet i 4 år i strekk uten noe bruk og lakken er tjukk (for tjukk til å risikere å få inn i låskassa etter min mening), udelikat, sprukket og heslig.

 

Ellers finnes denne tråden i versjon 1.0 her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=14230&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=duracote

 

Mvh

Vetle

 

Edit:

Hmmmm... Kanskje jeg skulle dra frem den stygge saken med Biltemalakk på og ta en torturtest/sammenligning med Duracoat.

Hadde det vært noe?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde jo vært supert Vetle.

 

Jeg har riktignok ikke benyttet Biltema. Er generelt skeptisk til kjemikaliene hos Biltema. Totalt uten grunn....

Kjøpte min hos Bilxtra, litt dyrere enn Biltema i håp om bedre kvalitet.

I min iver til å teste, la jeg lakken direkte på, uten grunning. La ett strøk.

Må si jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Har dog ikke brukt den på sjøen etter dette, men tror rusten vil blomstre! :mrgreen:

 

Så også man får Hammerite spray, hvor all rust ikke må være borte får påføring. Får den riktignok ikke i matt utgave.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en stor fan av Duracoat. Sålenge du gjør grunnarbeidet skikkelig sitter Duracoat meget bra, like bra som blånering.

 

Får slitasje ved munningen fra blåst, under på pistolgrepet hvor gods slåes av og på skarpe kanter hvor rifla "kakkes" i terrenget. Ellers sitter det skikkelig. Mykt underlag eller dårlig forarbeide gir dårlig resultat. Stålet på nyrifla pusset jeg med smergelpapir og der sitter lakken dønn. Picatinnyskinna ble ikke pusset og der slipper lakken i kantene.

 

Hadde et gjensyn med min R93 for en måneds tid siden, den så fortsatt meget bra ut på andre sesongen i skikkelige hjortelier. Tror ikke ny eier er noe særlig mer forsiktig med sine våpen enn meg. Denne ble lakket av Snorre på Practac (FNG1 på forumet)

normal_Thomas_Scotland_%2853%29_%28Large%29.jpg

 

Her er bilder av min seneste Sako som er Duracoated.

Sako.jpg

 

Sako_2.jpg

 

normal_Blog_A_%286%29.JPG

 

Sikkert noen som vil stille spørsmål til min positive omtale av produktet når Durano er en av de som støtter langholdsfilmen jeg lager. Her er mitt svar: Langholdsfilmen har ikke ambisjoner eller økonomi til å drive produkttesting. Jeg har henvendt meg direkte til de leverandører som har produkter jeg synes er gode og som jeg vet virker. Jeg har altså ikke fisket etter sponsorer, jeg har kun tatt kontakt med leverandører som har produkter eller tjenester jeg ønsker å bruke og som prosjektet tåler å bli assosiert med.

Link to comment
Share on other sites

Sånn kjapt kan eg skyte inn at eg har brukt hagla mi ein del i haust som vart duracota. kanskje i den tråden som vart linka til over her ( utan at eg har sjekka )

Eg la merke til at den fekk ein del skraper av stein og slikt som gjekk heilt ned på metallet.

 

Mulig den ikkje skal tole slikt, men det kan og vere eg som behandla løpet litt for dårleg.

 

På andre flater ser den ut til å holde bra på hagla. Ikkje noko rust i alle fall sjølv om den vart til tider bada i sjø

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...