Jump to content

Potensial 30-06


idawox

Recommended Posts

Hei, har tenkt å begynne å lade selv, og er nå i første omgang på jakt etter ladeboken (om noen har? :roll: ).

 

Så siden jeg har en T3 light i 30-06 så lurer jeg på hva som er potensialet i dette kaliberet. Tenker hvor kraftig det går an å få den (med tanke på høye kulevekter), og hvor lavt det går an. Gjerne det siste. Er det mulig å lade så lavt at jeg kan få den til å bli effektiv på gås, kanskje mindre?

 

Prøvde å søke, men søkemotoren liker ikke 30-06, så beklager om dette har blitt diskutert før :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det jeg som forklarer meg vanskelig, beklager dette. Er grønn på feltet :mrgreen:

Tenkter på hvor lav kulevekt du kan ha, og da i tillegg til hvor lav hastighet du kan lade den ned i. Kan den komme ned på nivå med f.eks en hissig .223?

 

Generelt lurer jeg bare på hva jeg kan forvente meg med å starte med å lade 30-06. Målet mitt er å få dette kaliberet til å bli så allsidig som mulig. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du var på jakt etter et allsidig kaliber må jeg bare gratulere, for du har absolutt gjort et godt valg. 30-06 er et usedvanlig godt kaliber når en ser på ytelse og tilgang på ladekomponenter.

Kuler finnes i massevis, fra skadedyrspatroner som 110V-Max (spektakulære i 1000m/s) og lette helmantler (Lapuas 123 grainer er et godt valg) til elgveltere over 220grs. Støpte kuler i moderate hastigheter går helt greit, det samme gjør subsoniske ladninger med opp til 180grs mantlet eller 200grs bly.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det jeg som forklarer meg vanskelig, beklager dette. Er grønn på feltet :mrgreen:

Tenkter på hvor lav kulevekt du kan ha, og da i tillegg til hvor lav hastighet du kan lade den ned i. Kan den komme ned på nivå med f.eks en hissig .223?

 

En 223 har stort sett ganske høye hastigheter... Du kan vel som det skrives over her lade ned mot 100grs kule, noe som er over tyngste kulevekt på 223, så vidt jeg har forstått. Denne kula kan du vel da lade i lave hastigheter og i helt hinsides hastighet. Men når det er sagt er det ikke nødvendigvis sånn at lette kuler er så mye bedre i gåsa, hvis det var det du var ute etter... Vanlige kulevekter i vanlig fart (150grs i 840m/s) ville da være greit på gåsa... Med helmantel vil det jo kanskje være greit med litt tyngde slik at den "slår litt" når den treffer.

 

Lette kuler i høy hastighet er jo fint fordi det gir en flat kulebane på aktuelle skuddhold og fin splætt i rev og andre ting du ikke skal spise :wink:

30-06 er allsidig ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

bør tenke deg om med helmantel,og gåsejakt....

tunge kuler med bra fart,rikosjerer laaaangt av gårde!!!det har jeg testet i min pure (dumme)ungdomsår...

er bedre med en sprengt halsgrop,null rikosjett,og gåsa død på stedet....tenker da selvfølgelig på 110grains v-max ladet i 850m/s

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Ser ut som jeg valgte rett da :D

 

Når jeg nå driver å ser etter kuler å bruke, skal ja da se på .308? Dette er vel samme kule om jeg husker rett?

 

Hva er det minste viltet som er ok å skyte med 30-06? Tenker da på å kunne spise dyret etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...