Jump to content

7x57R FMJ


Barth

Recommended Posts

Fmj i 7mm er skjelden vare, så jeg har brukt Norma sin...

Lekt litt med ladninga, så nå går bade blyspissen og fmj'en likt.

På bildet under er det blyspiss til venstre og fmj til høyre:

 

220520090703ab7763d3f30b4aaaa1.jpg?67

 

FMJ brukes kun til jakt, men blyspissen er såpass rimelig at det er den som brukes til trening..

Link to comment
Share on other sites

Blyspissen er Remingtons 150grs. PSPCL i bulk... Tror jeg ga så vidt over 2 kr./stk. da jeg kjøpte en bøtte. Den forer jeg med 44,5 grs. N-19, mens helmantelen blir foret med 44 grs N-19. Disse ladedataene er utviklet i min drilling og er trygge der...

 

"Blinken" er Norma sin tiurfigur i A4-format, og selv om jeg ikke har målt samlingene kan du få en ide om dem av dette bildet:

 

22052009073200a5b9de003d49cdb9.jpg?58

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader med 150 grs HPBT, 41 grs N-150. Dette er opp mot maks i min drilling. Skal forske litt med settedybder på denne, samt prøve igjen med N-160. Har ikke skutt noen fugl med den enda :cry: , men vet det er mange som bruker Lapua Scenar i 6,5X55. Så lenge hastigheten ikke er for høy skal vist det gå greit. Jeg fikk veldig varierende presisjon med Norma FMJ i min Merkel, i allefall med N-150 og N-160 :?

Link to comment
Share on other sites

Til Raudnakke : For meg så ser d ut til at d er PÅ ja.

Til Join : Jeg oppdaget at en kan bestemme seg for den hastigheten en vil ha på kula, samlinga kommer ved og variere settedybden. Jeg starter 1mm under max. og avtar med 0.3mm i treskudd-serier til en er der. Leste en artikkel om dette: Optimal Charge Weight, funker.

Link to comment
Share on other sites

Barth: Så du starter på COL som står i tabellen, Vitha oppgir 77,5mm, og jobber deg ned derfra med 0,3mm :?: Hvor langt ned går du før du forkaster kule / våpen kombinasjon :?: Trodde trykket og hastigheten økte når COL ble mindre :?:

 

Må jo selvfølgelig prøves :D

Link to comment
Share on other sites

Et lite apropos til COL....

 

Mange børser i dette kaliberet har ofte generøs friflukt... Det er med andre ord meget lurt å måle max-col i eget våpen med aktuell kule. Jeg har som en tommelregel at kula skal stå med minimum en kulediameter ned i hylsehalsen. På Boattailkuler betyr det faktisk målt fra der kula har full diameter... Blyspissen ovenfor har Flatbase mens Fmj'en har Boattail.. COL blir derfor forskjellig på disse to patronene og Fmj'en har dessuten fått redusert ladninga med 0,5grs. for å kompensere for mindre hylsevolum..

Link to comment
Share on other sites

Har nok å gå på til bommene. Leste art om OCW nå, og det var interessant lesning. Har vel delvis gjort det med å prøve tre kruttvekter med 0,5grs økning, men ikke settedybden :cry: Fikk veldig god presisjon med 41,5grs, men denne er nok litt hard, og i sommer når det var varmt, så var det litt lugging når jeg skulle åpne. det er det forsovidt også med Norma FMJ fabrikk :?:

 

Har bakket ned til 41 grs, og skal sjekke det med settedybden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er enig med det som Raudnakke skriver, mål max col først for sikkerhets skyld. Jeg hadde mye og gå på, fikk nesten ikke kula nedi halsen. Startet med kula trykket kulediametern nedi halsen for godt kulefeste. Jobbet meg nedover med 0.3 mm intervaller, og da gav det seg selv, til meg ble det col 77.5 mm. Men dette er tilfeldig, og avhengig av løpslenge ifølge OCW. Du kommer til et punkt der samlingene begynner og sprike igjen. Har praktisert det både på 270 win. - Nosler og med 6.5x55 - Mega.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke den målte max col, men jeg mener det var rundt 79mm. Jeg har 77.5 mm nå, men de første testene jeg gjorde var på 77.0. Virket som om de gav bedre presisjon, men så har jeg selvfølgelig skrudd ned dien litt pga trang kamring, og da kan det også gi utslaget :roll: Men jeg har begynt å lade nye testladninger nå, så får vi se. Kunne nemlig gjerne tenkt meg å bruke N-160 pga lavere trykk :?

Link to comment
Share on other sites

En annen variant er å få disse norske kuleprodusentene til å lage en lettere kule for fuggeljakt i 7mm.

 

Ser ut som om 7mm utvalget deres er mest rettet mot 7mmrem mag, men det må da gå å få laget noen av de lette kulene uten hullspiss?

 

Minuses er nok prisen, de koster i utgangspunktet 13 kr stykket, og skal man ha en spesialvariant, blir de nok enda dyrere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mantling kan ikke jeg uttale meg om, da jeg ikke har prøvd disse kulene.

Trykkproblemet derimot, hevder de at de har løst med disse rillene på kulene. Mindre anleggsflate=mindre trykk.

 

Håper de leser denne tråden, og skjønner hvor viktig det er med lettere helmantelkuler til 7mm.......

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kjøpt en Bullet Comparator fra Sinclair, og er i ferd med å lade testladninger i forhold til OCW og Sierra HPBT MK 150 grs med N-160 krutt. Compen gjør det lettere å være 100% sikker på at patronene får riktig lengde i forhold til hverandre. Det var på tidligere ladde patroner over 0,25 mm "forskjell" i COL pga forskjellig lengde på kulene, men når jeg målte med Compen, var forskjellen i reell COL da ikke mer enn 0,05 mm. Noe som i realiteten er lik 0.

 

Lader opp til 4 serier med -0,3 mm pr serie nå i første omgang, og 47 grs med N-160. Starter med COL på 77,2 som jeg prøvde med i starten. 47 grs gav da 17 mm på tre skudd, mens 47,5 gav 16,3 mm. Blir spennende å se :wink: Tror bare det blir en stund til jeg kan få testet det på bane :cry:

 

Ser jo nå at dette ikke er dårlig presisjon :roll: , men jeg så meg litt blind på N-150 med 41,5 grs, som gav 5,8 mm :D Men den var som sagt litt frisk i mitt våpen. Noe som ikke er så gunstig i en drilling :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...