Jump to content

17 remington til predatorjakt


PederR

Recommended Posts

Er en annen tråd om .17. rem her inne og. Remington har ei rifle i det kaliberet. Remington har også patroner. Sjekk www.jaktogfriluft.no for priser. De har i hvertfall. Både .17 rem og .17 hmr er nok relativt uegnet for matvilt da de sender av gårde kula i stor hastighet, særlig førstnevnte. På matvilt med små kalibre bør du under 900 m/s med helmantel på fugl feks. .17 drar fort over 1100 m/s. .17 rem går over 1300 m/s og, så tror nok på et mer eksplosivt resultat med dette kaliberet. Mulig .17 hmr er snillere?

Link to comment
Share on other sites

Du bruker ikke .17 rem til matvilt slik som jeg har forstått det!

Den sprenger kråker til fillebiter med sine 1300 m/s har jeg hørt.

Til predatorjakt er den vel fin opp til rev vil jeg tro, men skal du bruke

den til rype, skyt i hodet eller halsgropa, så slipper du å pulverisere filletene.

 

.17 hmr er vel noe av den samme greia, bare ikke like høy utgangshastighet

og noe lettere kuler (17-20 gr ca i forhold til .17 rems 20-25 gr) Denne rifla er også

veldig presis og lager store, stygge hull, men er mildere enn .17rem

 

Jeg ville ikke brukt noen av dem til matvilt etter det jeg har lest og hørt, men predatorjakt; ja, hvis

du ikke heller ville gått for en litt grovere rifle (.223, 6.5x55 ol.)

 

Går du inn på remingtons hjemmeside, finner du info om denne rifla.

 

EDIT: Der var ko-tens litt før meg ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med 17 REM i lange tider og er mim store favoritt på rev hvis du ønsker og ikke ødelegge skinnet. Ved bogskudd kommer ikke kula ut igjen og 'mikkel' tar ikke et steg . Og sammenligne disse to patronene er ikke mulig , de har to helt forskjellige effekter . Til matnyttig vilt eks. en eller annen fugl eller hare er det ikke spiselig det som er igjen .. Skulle vel ikke nevne det men jeg har skutt noen rådyr med 25 gr. kule med rene lungeskudd og de faller på stedet men bogskudd er jeg ikke sikker på om jrg vil anbefale . Vil understreke at 17 rem. ikke er lovlig på rådyr og jeg bruker alltid et par andre kaliber til denne jakten.

17 rem. er skikkelig morro på kråke og sjor med sollide eksplosjoner , en meget human avlivning :D

Det kan ha mye for seg at du kan lade selv for den kan være kresen på pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

Er en annen tråd om .17. rem her inne og. Remington har ei rifle i det kaliberet. Remington har også patroner. Sjekk www.jaktogfriluft.no for priser. De har i hvertfall. Både .17 rem og .17 hmr er nok relativt uegnet for matvilt da de sender av gårde kula i stor hastighet, særlig førstnevnte. På matvilt med små kalibre bør du under 900 m/s med helmantel på fugl feks. .17 drar fort over 1100 m/s. .17 rem går over 1300 m/s og, så tror nok på et mer eksplosivt resultat med dette kaliberet. Mulig .17 hmr er snillere?

 

Hvilken personlig erfaring har dere som sier at 17 HMR er uegnet til matvilt? Kulen går ut med ca 730 m/s. Jeg har personlig erfaring med kaliberet og matvilt og er godt fornøyd. Uheldig kan man være med alle kalibre...

8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...