PederR Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 hallo hvodan er 17 remington i forhold til 17 hmr til predatorjakt og jakt på matvilt?? og hvilke riflemerker selger den i såfall og til hvilken pris?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Er en annen tråd om .17. rem her inne og. Remington har ei rifle i det kaliberet. Remington har også patroner. Sjekk www.jaktogfriluft.no for priser. De har i hvertfall. Både .17 rem og .17 hmr er nok relativt uegnet for matvilt da de sender av gårde kula i stor hastighet, særlig førstnevnte. På matvilt med små kalibre bør du under 900 m/s med helmantel på fugl feks. .17 drar fort over 1100 m/s. .17 rem går over 1300 m/s og, så tror nok på et mer eksplosivt resultat med dette kaliberet. Mulig .17 hmr er snillere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gjest2077 Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Du bruker ikke .17 rem til matvilt slik som jeg har forstått det! Den sprenger kråker til fillebiter med sine 1300 m/s har jeg hørt. Til predatorjakt er den vel fin opp til rev vil jeg tro, men skal du bruke den til rype, skyt i hodet eller halsgropa, så slipper du å pulverisere filletene. .17 hmr er vel noe av den samme greia, bare ikke like høy utgangshastighet og noe lettere kuler (17-20 gr ca i forhold til .17 rems 20-25 gr) Denne rifla er også veldig presis og lager store, stygge hull, men er mildere enn .17rem Jeg ville ikke brukt noen av dem til matvilt etter det jeg har lest og hørt, men predatorjakt; ja, hvis du ikke heller ville gått for en litt grovere rifle (.223, 6.5x55 ol.) Går du inn på remingtons hjemmeside, finner du info om denne rifla. EDIT: Der var ko-tens litt før meg ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shooter 2 Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Jeg har skutt med 17 REM i lange tider og er mim store favoritt på rev hvis du ønsker og ikke ødelegge skinnet. Ved bogskudd kommer ikke kula ut igjen og 'mikkel' tar ikke et steg . Og sammenligne disse to patronene er ikke mulig , de har to helt forskjellige effekter . Til matnyttig vilt eks. en eller annen fugl eller hare er det ikke spiselig det som er igjen .. Skulle vel ikke nevne det men jeg har skutt noen rådyr med 25 gr. kule med rene lungeskudd og de faller på stedet men bogskudd er jeg ikke sikker på om jrg vil anbefale . Vil understreke at 17 rem. ikke er lovlig på rådyr og jeg bruker alltid et par andre kaliber til denne jakten. 17 rem. er skikkelig morro på kråke og sjor med sollide eksplosjoner , en meget human avlivning Det kan ha mye for seg at du kan lade selv for den kan være kresen på pressisjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 men skal du brukeden til rype, skyt i hodet K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriegh Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Er en annen tråd om .17. rem her inne og. Remington har ei rifle i det kaliberet. Remington har også patroner. Sjekk www.jaktogfriluft.no for priser. De har i hvertfall. Både .17 rem og .17 hmr er nok relativt uegnet for matvilt da de sender av gårde kula i stor hastighet, særlig førstnevnte. På matvilt med små kalibre bør du under 900 m/s med helmantel på fugl feks. .17 drar fort over 1100 m/s. .17 rem går over 1300 m/s og, så tror nok på et mer eksplosivt resultat med dette kaliberet. Mulig .17 hmr er snillere? Hvilken personlig erfaring har dere som sier at 17 HMR er uegnet til matvilt? Kulen går ut med ca 730 m/s. Jeg har personlig erfaring med kaliberet og matvilt og er godt fornøyd. Uheldig kan man være med alle kalibre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 Er nok andre .17 jeg tenkte på... Hornady og Mach IV feks. De er slemmere... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 .17 Rem er vel helst ett kaliber for predatorjakt, men en kollega bruker .17 Rem på gåsa med godt resultat så det er ikke noe i veien for å bruke den til matvilt som større fugl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts