Jump to content

hvilken kaliber anbefaler du til langholdskyting


PederR

Recommended Posts

6,5x55, uten tvil.

 

Holder ikke det i rekkevidde eller ekstrempressisjon, 7mm WSM med lang friflukt lada med Berger VLD.

 

Ser ingen grunn til .30 kalibere av noe slag, dårligere BC en 6,5 og 7mm kulene og ingen fartsgevinst.

 

Kommer jo også an på hvor langt du mener med langhold.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å komme utenom 6,5 eller 7mm, har begge - 6,5X47L i en TRG og 280AI i en Stiller.

 

TRG`n som reint langholdsbørse for stål og papp, den gjør jobben ut til 800-1000m, men 123grs. scenar V0=900ms har lite puff der ute å er vanskelig å spotte.

Stiller`n i 280AI er hovedsakelig ei jaktbørse, men den har og gode egenskaper til stål og papp laaaangt ut, 168grs. berger VLD V0=895ms gir gode tilbakemeldinger.

Jeg kunne selvsagt valgt 6,5-284 eller 6,5-06, men har alltid drømt om ei børse i dette kaliberet :)

 

Cal. .30 utgår for min del da anstendig bc fordrer tunge kuler og ditto stoooore hylser, en kombinasjon som rekylmessig fører til ræva skyting fra undertegnede.

.338 det samme som over + høy kostnad og lite tilgang til baner med 1000m ++

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, uten tvil.

 

Holder ikke det i rekkevidde eller ekstrempressisjon, 7mm WSM med lang friflukt lada med Berger VLD.

 

Ser ingen grunn til .30 kalibere av noe slag, dårligere BC en 6,5 og 7mm kulene og ingen fartsgevinst.

 

Kommer jo også an på hvor langt du mener med langhold.

 

/D

 

Hmm.. Er vel sikkert en grunn til at skarpskytterne våre i stor grad bruker 300 win mag? :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, uten tvil.

 

Holder ikke det i rekkevidde eller ekstrempressisjon, 7mm WSM med lang friflukt lada med Berger VLD.

 

Ser ingen grunn til .30 kalibere av noe slag, dårligere BC en 6,5 og 7mm kulene og ingen fartsgevinst.

 

Kommer jo også an på hvor langt du mener med langhold.

 

/D

 

Hmm.. Er vel sikkert en grunn til at skarpskytterne våre i stor grad bruker 300 win mag? :wink:

 

Kommer vel av to ting - restenergi (de skal jo faktisk noe annet en å lage høl i papp) og det enkle faktum at amerikanerne bruker den.

 

Det kommer i alle fall ikke av overlegne ballistiske egenskaper, for det har den rett og slett ikke.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en opphora Rem 700 til langhold. Den er kamra i 300 win, men når pipa blir skutt ut, så blir det kaliberbytte til 6,5x55 eller 6,5x284.

Som DK nevnte så er anslagsenergien i grøvre kaliber en 6,5 større, og til militære formål så er det viktig. Til papp spiller det liten rolle

Link to comment
Share on other sites

har brukt sauer 200str 6,5x55 på feltstevner i sverige og tjekkia på 600-900 meter. kan si at det er helt akseptable samlinger på en god dag.( merk: vindstille)

 

hvis jeg skal ha en langholdsbørse en dag så vil jeg nok prøve meg på en Steyr HS .460 om jeg får ett knall tilbud på en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...