Jump to content

Melk i jurene


newseal

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen som vet, har en mening eller har erfart noe om hvor lenge ei kolle har melk i jurene etter at kalven er blitt skutt?

 

Grunnen til at jeg lurer er fordi det i valdet tidligere i uken ble skutt ei kolle på samme sted som det ble skutt en kalv for 2 uker siden. Kolla var alene på jordet, men hadde melk i jurene. Kan dette være mora til kalven som ble skutt tidligere eller går det nå en kalv rundt i valdet uten mor? Har heller ikke hørt noe om at det har blitt skutt kalv i nabovaldene den siste tiden.

Link to comment
Share on other sites

Enda et ekstremt godt eksempel på at det burde være et påbud om kun å skyte tvillingkalv unna kua. Å bruke hjorten som sammenligningsgrunnlag, da denne som hovedregel kun får en kalv....og at disse skytes unna kolla, er bare tull. Hvorfor skal i så fall elgen måtte lide fordi den er i stand til å produsere to :?

Man kan jo selvfølgelig bare tenke seg til hvordan denne tilstanden er for elgkua :cry:

Nei, som sagt: skyt en kalv unna tvillingku!

Link to comment
Share on other sites

Ja, her er det lett å gå i fella. Ofte, ja faktisk svært ofte, så legger hjortekolla igjen kalven sin ikke langt unna. Særlig i forbindelse med beiting morgen/kveld.

Har flere ganger vært bortig episoder i området rundt oss, hvor jegrene har sittet å sett på kollene, både 1 og 2 timer, så skutt, for å oppdage at det var melk i juret etter den var felt.

 

Senest i sommer og utover tidlighøsten har jeg sett ei enslig lita kolle, ved gjentatte anledninger, som jeg var sikker på var ei kalvløs ungkolle. Helt til en kveld den plutselig begynte med noen små lokkelyder. Da kom en liten tass av en kalv frem.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo selvfølgelig bare tenke seg til hvordan denne tilstanden er for elgkua :cry:

Nei, som sagt: skyt en kalv unna tvillingku!

 

Tilstanden for elgkua er forsåvidt helt naturlig, og reaksjonen den samme som hos de aller, aller fleste (om ikke alle) hunndyr som mister avkommet - de kommer raskere i brunst.

 

Derimot, av helt andre årsaker er jeg forsåvidt enig i at å skyte en av tvillinger er en God Praksis[tm], først og fremst fordi det da er enklere å plukke ut kviger.

Link to comment
Share on other sites

Ett ho dyr som mister kalven sin vil ha melk i juret lenge etter at kalven ble borte. Hvis hun mister kalven tidlig vil hun være en god periode melksprengt, men hvis hun mister sent vil hun ikke være så volsomt sprengt. Men det kan ta en god stund før hun er tørr. Å angi noe nøyaktig om tid er vanskelig. Jeg avlivet ei sjuk elgku 3 juli, hun var bare skinn og bein. Kua hadde børframfall med betennelse og blødninger. Vetrinær som så på dyret sa at kua med stor sannsynlighet hadde mistet kalven ved fødsel pga at hun var for små til en fødsel. Denne kua hadde gått slik i mellom 3-4 uker og hadde fremdeles litt melk i juret. Kan også opplyse at når jeg avblødde var blodet nesten bare vann og levret seg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at her kan det variere frå situasjon til situasjon. Og tid på året vil ha ein del å bety.

 

Men normalt sett trur eg ikkje eit hodyr av våre hjortevilt vil ta særleg skade av å miste kalven eller kalvane. I alle fall ikkje i jakttida. Dette er dyr som er evolusjonært tilpassa at der er ein reell fare for å miste avkommet. Sjølv om vi menneske i dag styrer mesteparten av mortaliteten hos hjorteviltet so har det ikkje alltid vore sånn. Naturen tar ikkje slike hensyn som det vi snakkar om her og desse artane ville vore fortapte om dei ikkje var konstruert for å tåle å miste avkommet.

 

Børframfall er noko heilt anna og ein mykje meir alvorleg sak.

Link to comment
Share on other sites

Om kolla er gått uten kalv i meir enn 1 veke kan du sjå at melka byrjer å innehalde små klumper klumper i juret. Ein veterinær på vestlandet hadde ein artikkel i Jakt og Fiske for nokre år tilbake om Jurebetennelse og fare for smertefull Kolledød. Han hevda det var bedre å skyte kolla fra kalven og at det var større mulighet for at kalven overlevde varm vestlandsvinter enn att kolla ungikk jurebetennelse og pinefull død. Har ikkje hørt eller sett liknende ytringer siden. Alle desse utfordringene kunne vært ungått om en kutta kalv på kvotene og tildelte 1/2 åringer i staden for og ikkje skaut kolle fra årskalv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...