Jump to content

Utstopping av hjortehode


Espretty

Recommended Posts

Da har jeg fått skutt min første hjort som var en 10 tagger og slaktevekt på 130kg og skal utstoppe hodet på den.

men det var noe jeg lurte på ang utstopping. Har egentlig ikke peiling på hva stilling på hjortehodet jeg skal ha. Har hørt at det er lurest å ha hodet i stilling rett frem slikt at det kan flyttes på i forholdt til trapp oppgang osv.

 

men noen som har synspunkt om munnen skal være åpen, brøle osv og har noen bilder å vise?

 

takk :)

Link to comment
Share on other sites

Den brøler stort sett i brunst tida. Det er som regel frå slutten av September til midten på Oktober som er den vanlegaste tida her..

Men uansett, så lenge ein stopper ut eit dyr i ein litt uvanlig vinkel eller positur, så synst eg ikkje akkurat det vitner om lite respekt. Dersom du derimot hadde brukt kjeften som flaskeopner eller vinstativ og hengt FK kjeledressen din på den, så kunne eg kanskje vært litt einig..

Link to comment
Share on other sites

Dette må vere opp til kvar enkelt, og vi har alle forskjellig smak.

 

Eg for min del syns at utstopping i brølepositur er ein smule harry... :P Sjølv kjem eg i alle fall aldri til å gjere det.

 

Eg har mest sansen for utstopping med bratt, høgrøyst nakke. "Oppvakt" blikk og munnen lukka. Ta med helst heile halsen, og litt av bøgjene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:) visste ikke at det kom til å bli så mye uenighet:p men det blir nåkk med lukket munn og hodet rett fram. Så slipper ialfall dama å se på et "skummelt" hjortehode når jeg er borte;)

 

Men respekten er vell å ialfall betale for å få det utstoppet isteden for å bruke bare gevir utendørs eller i en gang å henge klær på det.

Link to comment
Share on other sites

MIN personlige mening er at du ikke går så fort lei et utstoppa dyr, når det er i en mest mulig naturlig stilling, derfor vil ikke jeg ha en brølende hjort eller snerrende gaupe e.l. Men som sagt dette er min personlige mening :lol: Det finnes iallefall ikke noe styggere enn et stygt utstoppa dyr å henge på veggen.-

Link to comment
Share on other sites

Karl Oskar Granberg i Ølen kommune er også et godt valg. Han er trolig en av de som har stoppet ut flest hjortehoder. Han gjør en god jobb.

 

Det ligger i Vindafjord kommune nå :wink:

Gjør en veldig god jobb han ja. Tar alt frå hjortehoder til selskinn :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...